01 juni 2024

CDA roept college op tot transparantie en communicatie over asielopvang

Afgelopen maand verscheen berichtgeving in lokale media over de mogelijke komst van 350 asielzoekers naar Voorburg-West. Het COA zou in gesprek zijn met een ondernemer aan het Stationsplein. Dit leidde tot veel vragen bij inwoners, lokale verenigingen en ondernemers, over de aantallen, de locatie en de precieze invulling (voor hoe lang, onder welke voorwaarden?). Het CDA vroeg het college om duidelijkheid, maar in reactie op de vragen van het CDA gaf het college aan af te wachten tot het COA en de betreffende ondernemer eruit waren. Het COA geeft in haar eigen communicatie aan dat zij nauw samenwerkt met de gemeente met betrekking tot de mogelijke komst van een opvanglocatie. Zo draagt de gemeente, volgens het COA, zelf potentiële locaties aan bij het COA.

Het aankomende kabinet liet intussen weten de spreidingswet niet uit te zullen voeren. Afgelopen week vroeg het CDA het college opnieuw om duidelijkheid: gaat de opvang in Voorburg nu wel of niet door en wat is de rol van de gemeente hierin? Het college antwoordde dat er geen nieuw beleid is naar aanleiding van de plannen van het toekomstige kabinet en dat ze nog steeds in gesprek is met het COA en eventuele partners.

CDA wil kleinschalige opvang met lokaal draagvlak

Het CDA vindt dat deze onduidelijkheid niet bijdraagt aan het draagvlak voor opvang. Het CDA vindt dat het voor inwoners belangrijk is dat duidelijk wordt wat de prioriteit is van de gemeente bij opvang asielzoekers. Voor het CDA is uitgangspunt dat we mensen in nood moeten helpen en dat omzien naar elkaar de basis is voor een sociale, maatschappelijk betrokken samenleving. Tegelijk vinden we dat voor succesvolle opvang lokaal draagvlak, toegankelijke voorzieningen en snelle lokale integratie essentieel is. Transparantie en goede communicatie vanuit de gemeente zijn essentieel voor lokaal draagvlak en zorgen voor vertrouwen in de uitvoering. Het huidige gebrek aan duidelijkheid en communicatie helpt daarbij niet, dat kan en moet beter. Daarom zal het CDA ook een motie indienen die het college opdracht geeft om zich te richten op het realiseren van kleinschalige opvang zodat draagvlak, toegankelijke voorzieningen en integratie maximaal geborgd is.

Wat vragen we aan het college?

Het CDA zal een debat aanvragen tijdens de raadsvergadering aankomende dinsdag en deze motie daarbij indienen. Ook zal het CDA het college verzoeken inwoners en de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken van de asielopvang en de mogelijke consequenties van de kabinetsplannen. Specifiek willen we dat het college op haar website inwoners tijdig en volledig informeert over de mogelijkheden voor opvang van asielzoekers in onze gemeente, bijvoorbeeld door tijdig te laten weten als inwoners in de buurt van kansrijke locaties wonen. Hierbij moet ook een mogelijkheid zijn voor inwoners om zelf kansrijke opvanglocaties voor te stellen. Deze opdracht moet het college uitvoeren onafhankelijk van de spreidingswet, wat het CDA betreft, zodat inwoners ook zekerheid hebben over de invulling van asielopvang in onze gemeente.