04 juli 2024

Vitale wijkverenigingen essentieel voor Leidschendam-Voorburg

Woensdag 3 juli jl. ging CDA Leidschendam-Voorburg in gesprek met een wijkverenigingen over de uitdagingen waar wijkverenigingen in onze gemeente mee kampen en over de ambities in het CDA-initiatiefvoorstel voor leefbare wijken. De bijeenkomst was georganiseerd door de BurgerKrachtCentrale. “Voor CDA Leidschendam-Voorburg zijn vitale wijkverenigingen onmisbaar in een sterke samenleving, dus is het logisch dat we als lokale partij met onze wijkverenigingen in gesprek gaan”, aldus raadscommissielid Jorrit Koster.

In het gesprek kwamen veel thema’s naar boven: financiële uitdagingen van wijkverenigingen, communicatie met de gemeente, uitdagingen met het werven van vrijwilligers en het betrekken van jongere generaties. Het is duidelijk dat wijkverenigingen actief willen zijn in de samenleving en op zoek zijn naar een gemeente die ze daarbij faciliteert en ondersteunt. "Wijkverenigingen en de gemeente kunnen zo veel voor elkaar betekenen. Juist daarom moet die samenwerking tussen beiden goed lopen. Dat daar zorgen over worden geuit neemt het CDA mee als een serieus signaal", geeft Koster aan.

Van belang voor samenwerking is dat de gemeente wijkverenigingen niet moet inzetten als uitvoeringsorganisaties die taken opgelegd krijgen. “Wijkverenigingen zijn autonoom en hebben veel expertise in huis. Daarmee kunnen ze bij veel thema’s een waardevolle bijdrage leveren aan de ambities van de gemeente, maar dat moeten ze wel kunnen doen vanuit hun autonome rol”, vertelt Koster. “We vinden het dan ook jammer dat de wijkverenigingen in het gesprek aangeven nog niet structureel betrokken te worden in gemeentelijk beleid, terwijl zij juist feilloos weten wat er speelt in hun wijk”. Kijkend naar de ambities van het college op participatie en inspraak vertrouwt het CDA erop dat dit ook zal gebeuren.

Verder geven de wijkverenigingen aan dat ze het sinds de bezuinigingen van de gemeente financieel moeilijk hebben. Het CDA spreekt hier haar zorgen over uit. "Wijkverenigingen zijn zo belangrijk als maatschappelijk bindmiddel voor de lokale samenleving”, stelt Koster. “Daarom wil het CDA dat de gemeente meedenkt hoe wijkverenigingen meer leden en vrijwilligers kan aantrekken, bijvoorbeeld door te kijken naar hoe vrijwilligers worden gewaardeerd in de gemeente. Ook het nieuwe cultuurbeleid is een mooi moment om te zorgen dat jongeren en wijkverenigingen elkaar weten te vinden”. Daarnaast vindt het CDA het cruciaal dat de gemeente in gesprek gaat met wijkverenigingen, niet alleen vanuit de behoefte van de gemeente maar ook vanuit de behoefte van wijkverenigingen. “Stel vanuit oprechte interesse de vraag hoe het met wijkverenigingen gaat, dat zou al heel veel betekenen", aldus Koster.

Het CDA geeft wel aan dat de financiële ruimte van de gemeente ook haar grenzen kent. “Wij zien dat de gemeente er financieel goed voorstaat, maar dat er niet veel ruimte is voor nieuwe structurele uitgaven. We moeten dan ook samen met de wijkverenigingen kijken hoe we de eigen inkomsten van wijkverenigingen kunnen versterken”, aldus Koster. “Alle beetjes helpen en wijkverenigingen zijn wel van essentieel belang binnen onze gemeente”, concludeert Koster.