06 juli 2024

CDA wijkbijeenkomst De Plint, Prinsenhof

Donderdag 4 juli was de CDA-fractie aanwezig in De Plint in Leidschendam om van inwoners van Prinsenhof te horen wat leeft in hun wijk. “Het is duidelijk dat de aanwezigen zeer betrokken zijn bij hun wijk, en actief meedenken en meedoen in het leefbaar houden van hun omgeving”, stelt fractievoorzitter Ron van Duffelen vast. “Door het organiseren van evenementen, vrijwilligerswerk in de wijk en zijn deze mensen diep geworteld in Prinsenhof. Zij zien wie eenzaam dreigt te worden, weten waar vaak problemen met afval zijn, maar weten ook welke kinderen net zijn geslaagd voor hun middelbare school. Hun betrokkenheid is een kracht in deze wijk”.

De aanwezige inwoners vertelden enthousiast over alle goede dingen die in de wijk gebeuren, zoals de bijeenkomsten die bewonerscollectief Prinsenhof Evenementen organiseert. Men was minder te spreken over handhaving in de wijk, maar vooral het gebrek aan verbinding tussen de gemeente en inwoners kon rekenen op teleurgestelde en kritische reacties. Men geeft aan het gevoel te hebben dat er over hen in plaats van met hen wordt gesproken. “Een veelgehoord geluid deze avond is dat er een grote kloof is tussen de gemeente en de inwoners van deze wijk. We horen een sterke roep om de wijkplatformen, die enkele jaren geleden zijn opgeheven, weer terug te brengen” legt Van Duffelen uit. “Dit idee staat ook in ons initiatiefvoorstel voor leefbare wijken dat wij dit voorjaar in de commissie samenleving hebben besproken, maar dat helaas nog niet op brede steun kon rekenen”, vult commissielid Jorrit Koster aan, “maar in onze gesprekken met bewoners blijft deze behoefte naar voren komen”.

“Al met al kijken we terug op een geslaagde avond, waarbij we veel nuttige feedback hebben gekregen waar we de komende periode mee aan de slag gaan. De drie hoofdonderwerpen van de inwoners waren het gebrek aan contact met de gemeente, grofvuil en handhaving”, concludeert Van Duffelen. “We danken alle aanwezigen voor hun input en kijken uit naar onze volgende wijkbijeenkomst in een andere wijk in september”.