15 mei 2024

Werkbezoek aan N14-tunnels op Sijtwendetracé

“Waarom wordt die N14 tunnel nou zo lang afgesloten?”
“Er is weer geen doorkomen aan in het Damcentrum. Mensen negeren verkeersregels en worden agressief naar bewoners”
“Ik woon in Voorburg maar zelfs bij mij voor de deur staan files doordat die N14 is afgesloten!”

Zomaar een greep uit de vele berichten die onze fractie de afgelopen weken ontving. Aanleiding voor deze berichten zijn de werkzaamheden aan de N14 en alle verkeersomleidingen, sluiproutes en files die dat in onze gemeente veroorzaakt.

Diederik Visser, Jorrit Koster en Lieke Muller brachten samen met raadsleden van PvdA, GBLV en VVD een werkbezoek aan het Sijtwendetracé, waar momenteel de laatste hand wordt gelegd aan de werkzaamheden. Hier zagen zij met eigen ogen wat er allemaal in en rond de tunnel gebeurt, welke werkzaamheden worden uitgevoerd en wat er allemaal nodig is om de tunnels veilig en bereikbaar te houden.

“Net als vrijwel iedereen in de gemeente staan wij ook in de files en hebben last van het vaststaande sluipverkeer in onze woonwijken als gevolg van de afsluiting van de N14 tunnels. De werkzaamheden die nu worden uitgevoerd zijn echter niet bedoeld om inwoners te pesten, er worden reparaties gedaan die noodzakelijk zijn om de tunnels veilig te houden. Tijdens de noodzakelijke afsluiting worden ook andere werkzaamheden verricht, zodat de tunnel nu maar 1x hoeft te worden afgesloten in plaats van dat de tunnels op een later moment wéér moeten worden afgesloten om bijvoorbeeld de verlichting te vervangen. Zo slaat Rijkswaterstaat twee vliegen in één klap en hebben wij als inwoners minder last van verkeersopstoppingen als gevolg van de werkzaamheden” legt CDA-raadslid Lieke Muller uit.

De noodzakelijke reparaties aan de tunnelbuizen worden daarom van 4 februari tot en met 18 mei gefaseerd uitgevoerd, zodat niet alle tunnels tegelijk dicht waren en het verkeer zo min mogelijk hinder ondervond. Met name de werkzaamheden aan de Vliettunnel, de tunnel die vanaf de snelweg onder de Vliet door naar Leidschendam-Voorburg leidt (en vice versa), hebben enorm effect op het verkeer in de hele gemeente. Zelfs in Voorburgse woonwijken staat het verkeer richting de Wijkerbrug en A12 muurvast.

Net als ieder ander balen ook wij als een stekker als er weer eens een verkeersinfarct is doordat de tunnels vaststaan of afgesloten zijn. Maar we zijn enorm blij met de tientallen mensen die zich achter de schermen inzetten om de tunnels veilig en zo goed mogelijk bereikbaar te houden. Niets dan complimenten voor hen!