25 mei 2017

Regels regelen

Verschillende regels staan de afgelopen weken in de belangstelling. Erg vermakelijk kan die de ogenschijnlijk overbodige en betuttelende regelgeving wel zijn. Deze regels hebben eigen televisieprogramma’s en ook op internet en in de krant komen ze in ‘top 10’ vorm voorbij. Voor wie de flexibiliteit van zijn of haar wenkbrauwen wil testen is het artikel in het Algemeen Dagblad van 28 september 2015, met een update op 4 februari 2016, over de tien vreemdste regels van Nederland een echte aanrader.

Iedere gemeente heeft te maken met Europese, landelijke, provinciale wetgeving. Iedere gemeente stelt hiernaast ook eigen regels vast in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). Veel van deze lokale regels zijn vrij standaard en gelden in alle gemeenten. In die APV zitten soms ook enkele regels waarvan nut en noodzaak tamelijk onduidelijk is.

Vrij krijten of krijtvrij

Want nu de lente ook voelbaar is begonnen, is er toch geen ouder die voordat kindlief met een emmertje vol gebroken stoepkrijt op pad gaat, de schrik om het hart slaat omdat je vergeten bent hiervoor schriftelijke toestemming aan de gemeente te vragen?

Toch blijkt dit nodig, ook in Maassluis. In de praktijk niet, maar volgens artikel 2:42-2b in onze APV wel. Hierin staat helder dat het verboden is met kalk, krijt, teer of een kleur- of verfstof enige afbeelding, letter, cijfer of teken aan te brengen op de openbare weg zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende.

Het was een fractielid van Groen Links uit een andere gemeente die deze ogenschijnlijk nogal doorgeschoten regelgeving terecht aan de kaak stelde. In veel gemeenten kreeg de inzet om dit verbod te schrappen, snel navolging. In Maassluis gaan we dit punt ongetwijfeld ook aan de orde stellen. Al eerder hebben we het met elkaar mogelijk gemaakt dat u voor een klein springkussen op een kinderfeestje geen vergunning meer hoeft aan de vragen. De gehele gemeenteraad van Maassluis is kritisch op dit soort regelgeving.

Dit soort regels zijn natuurlijk niet bedacht zodat we ons er later smakelijk om kunnen vermaken. Meer waarschijnlijk is het dat er ongewenste situaties waren, waar helder van moest zijn dat dit niet kon. De regel in onze APV spreekt ook niet over stoepkrijten, maar over krijt. Een klein verschil, maar dit geeft misschien wel aan dat het nooit bedoeld was voor de spelende kleuter maar om bijvoorbeeld met krijt aangebrachte grote reclamelogo’s in de openbare ruimte te weren. Dit laatste lijkt mij terecht niet gewenst, maar door een te algemene regel is toch echt ook stoepkrijten verboden zonder schriftelijke toestemming en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Veilig vermaak

En waar het bij stoepkrijten nog kinderspel is, is dit zeker niet het geval als het om onze veiligheid bij evenementen gaat. Die regels zijn er met een goede reden: risico’s verkleinen, veiligheid verhogen. Dat is ook wat wij met elkaar willen.

Deze regels zijn in de loop van de jaren steeds strenger geworden. Ingrijpende gebeurtenissen spelen hierbij zeker een rol. Wij herinneren allemaal Hoek van Holland in 2009 en de monstertruck in Haaksbergen.

Toch is het is goed dat ook deze regels in de belangstelling staan dankzij de gemeente Albrandswaard. Deze gemeente gaat in gesprek met veel partijen in haar stad zoals ondernemers, organisatoren van evenementen, de gezondheidszorg en jeugd. Waarom? Omdat het in een middelgrote gemeente zoals Albrandswaard het als steeds lastiger wordt ervaren om evenementen te organiseren. Gemeenten geven via een vergunning toestemming voor een evenement. Dan moet wel aan alle veiligheidseisen worden voldaan, eisen die echt een uitdaging vormen om aan te voldoen als organisatie.

De gemeente Albrandswaard wil niet dat de durf en het initiatief van ondernemers en vrijwillige organisatoren van evenementen door de regels de kop in worden gedrukt. De strikte regelgeving van bovenaf lijkt meer gemaakt voor de grote steden, zo stelt de burgemeester van Albrandswaard, en al die regels maken het steeds lastiger om iets te organiseren in een kleinere gemeente.

De organisatoren van evenementen in onze stad kennen hierin dezelfde uitdagingen. Onze gemeente, onze ondernemers en organisatoren doen hun best en vaak met een heel mooi resultaat zoals afgelopen weekend nog de Dag van de Zeesleepvaart en de Voorjaarsfair. Toch lijkt het mij geen slecht idee om nog eens met elkaar te kijken hoe we het met elkaar beter werkbaar kunnen maken. En misschien is na een eigen inventarisatie het goed om samen met de gemeente Albrandswaard het gesprek hierover aan te gaan op hoger politiek niveau.

Niet met als doel de regels te schrappen. Wel om te kijken hoe we leuke lokale evenementen op een goede en veilige manier samen eenvoudiger kunnen organiseren.

We willen dat inwoners en bezoekers kunnen blijven genieten van onze lokale festiviteiten zoals de Dag van de Zeesleepvaart en Zomerpop. Hiervoor is het belangrijk dat we ervoor zorgen dat ook de organisatoren enthousiast blijven. Of het nu gaat om stoepkrijten of evenementen, door de regels goed met elkaar te regelen kunnen we veilig vermaak vast eenvoudiger maken.

 

Deze column verscheen op 25 mei 2017 op maassluis.nu

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.