Toekomst Rotterdam The Hague Airport
Het CDA ziet het belang in van de luchthaven Rotterdam The Hague, zowel vanuit economisch perspectief als voor spoedeisend verkeer zoals kustwacht, politie en medisch vervoer. Duurzamer vliegen met vliegtuigen die minder lawaai maken is een noodzakelijke ontwikkeling, maar moet niet betekenen dat er dan ook meer gevlogen kan worden. Het CDA Midden-Delfland vindt meer vliegbewegingen boven ons Bijzonder Provinciaal Landschap onnodig en onwenselijk.
Aanleiding voor deze standpuntbepaling komt voort uit het nieuwe luchthavenbesluit wat in het kader van de Wet Luchtvaart voorbereid wordt voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Van 2020 tot 2022 is een participatietraject doorlopen waarbij belanghebbenden met elkaar in gesprek zijn gegaan over de verschillende belangen. Ook Midden-Delfland heeft hieraan meegedaan. Het eindproduct van dit proces is in november 2022 gepresenteerd in de vorm van een verslag, genaamd EPP. In dit verslag staan zaken waar de participanten het over eens zijn zoals halvering van het aantal nachtvluchten en maximaal 10 slots tijdens de randen van de dag.
Waar participanten die deelnamen aan het traject het niet over eens zijn is de invulling van de te ontstane “geluidsruimte” door het in gebruik nemen van vliegtuigen die minder lawaai maken. RTHA gaat er in de basis van uit dat de geluidsruimte ingevuld kan worden, wat betekent dat bij vlootvernieuwing er in 2035 zo’n 24 vluchten per dag meer zullen worden uitgevoerd dan nu. Er zijn door de participanten twee alternatieven in het EPP genoemd, namelijk halvering van de invulling van die geluidsruimte en helemaal geen invulling van de ontstane geluidsruimte.
De volgende stap in het proces is het uitvoeren van een MER-studie. De basis hiervoor is de “Notitie reikwijdte en detailniveau”. Op deze notitie kan commentaar (formeel “zienswijze”) gegeven worden en het CDA maakt zich er hard voor dat we dit als gemeente doen. Inhoudelijk vindt het CDA het belangrijk dat in de MER-studie niet alleen het voorkeursalternatief van RTHA wordt meegenomen, maar ook de hierboven genoemde alternatieven, namelijk halvering van de invulling van de ontstane geluidsruimte en helemaal geen invulling van de ontstane geluidsruimte.