10 juli 2024

CDA teleurgesteld dat College B&W niet in overleg gaat met bewoners Simonshaven

Tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 3 juli jl. is het voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan Ring 18a in Simonshaven besproken. Eerder is hierover uitvoerig gediscussieerd in de Commissie Leefomgeving.

Het CDA heeft tegen het voorstel gestemd. Een motie van het CDA om het College te verzoeken met de bewoners in Simonshaven in gesprek te gaan om ook nadat het plan was aangenomen naar oplossingen te zoeken voor de knelpunten die de bewoners hebben aangedragen, haalde het niet.. De motie werd ontraden door het college en kreeg vervolgens geen meerderheid in de raad.

Het CDA is voorstander van bouwen in de kernen maar vindt de maatvoering van de bouwprojecten en draagvlak bij inwoners hierbij van groot belang. Het oorspronkelijke plan wat destijds is gepresenteerd bevatte veel minder woningen en inwoners deden met een beroep op de Wet Open Overheid een poging om uit te zoeken hoe de besluitvorming rond deze bouwplannen is verlopen.

Het CDA heeft uiteindelijk tegen gestemd om vooral een duidelijk signaal af te geven dat inwoners meer mogelijkheden moeten krijgen om bij ontwikkelingen die veel impact hebben op hun directe leefomgeving meer inspraak te hebben. Daarbij is van belang dat er duidelijkheid is over de plannen en moet het van meet af aan helder zijn dat plannen passen bij de oorspronkelijke uitgangspunten die bij de start van de planvorming zijn bepaald. In het voorbeeld van Simonshaven is in tweede instantie gekozen voor meer woningen waardoor er weerstand kwam vanuit de inwoners.

Nu het voorstel is aangenomen zullen we de ontwikkelingen blijven volgen en er voor zorgen dat tijdens de bouw maatregelen genomen worden om de overlast zo veel mogelijk te beperken.

De motie van het CDA kreeg nog wel steun van een groot aantal oppositiepartijen en werd mede ingediend door Groen Links en CU/SGP.