12 juli 2024

Algemene Politieke Beschouwing CDA Noordwijk-Noordwijkerhout-De Zilk

Noordwijk, 11 juli 2024 - Tijdens de Algemene Politieke Beschouwing heeft het CDA Noordwijk belangrijke keuzes voorgelegd die de toekomst van de gemeente Noordwijk, zullen vormgeven. De perspectiefnota bevat zowel uitdagingen als kansen. Het CDA benadrukt dat een verstandig financieel beleid essentieel is voor het behouden van een prettige leefomgeving voor onze inwoners.

Veiligheid als Prioriteit

Veiligheid blijft voor het CDA een topprioriteit. Het CDA is van mening dat bezuinigingen op dit gebied tot een minimum beperkt moeten blijven. Jordy de Mooij ´´De suswacht, met haar preventieve werking tegen overlast en criminaliteit, is onmisbaar. Zonder de suswacht is er het risico dat kroegen na middernacht moeten sluiten, wat desastreuze gevolgen kan hebben voor de horeca op de Grent. Dit wil het CDA koste wat kost voorkomen´´.

Schone Leefomgeving

Een schone leefomgeving is van groot belang voor het welzijn van onze inwoners. Het CDA zet zich in voor schone straten en stranden door voldoende middelen vrij te maken voor afvalbeheer en schoonmaakdiensten. Een schone omgeving nodigt uit tot buitenactiviteiten en versterkt de gemeenschapszin.

Ondersteuning van Verenigingen

Verenigingen zijn de ruggengraat van onze gemeenschap. Het CDA pleit ervoor om bezuinigingen op deze vitale organisaties zorgvuldig te overwegen. De gemeente steunt hen door subsidies en faciliteiten te blijven bieden, aangezien zij essentieel zijn voor de sociale cohesie in onze gemeente. Wel vraagt het CDA het college om een onderbouwd voorstel te presenteren waarin de criteria voor bezuinigingen op verenigingen worden toegelicht. Bovendien wil het CDA voorkomen dat verenigingen dubbel geraakt worden door zowel bezuinigingen als bijdragen aan het onderhoud van sportparken.

Interne Bezuinigingen en Efficiëntie

Het CDA stelt voor om eerst intern te kijken naar mogelijke bezuinigingen zonder de kwaliteit van de dienstverlening aan onze inwoners aan te tasten. Dit kan door kritisch te kijken naar budgetten voor scholing, kerstpakketten en interne activiteiten. Ook kunnen processen worden gestroomlijnd, digitalisering bevorderd en bureaucratie verminderd. Het in kaart brengen van de huisvestingslocaties van het ambtelijk apparaat kan verdere efficiëntievoordelen opleveren. Het recente voorstel van het college om werkplekken in een atrium te bouwen en zo het gemeentelijk kantoor van Noordwijkerhout vrij te spelen, biedt mogelijk financiële voordelen.

Investeren in de toekomst

Naast kostenbeheersing moet de gemeente blijven investeren in de toekomst. Dit betekent investeren in duurzame energie, innovatie en infrastructuur. Het CDA ziet kansen in de energietransitie door te investeren in zonne- en windenergie, en innovatieve oplossingen zoals slimme verlichting en duurzame bouwprojecten.

Amendementen

Op basis van bovenstaande punten heeft het CDA een amendement (wijzigingsvoorstel) ingediend met diverse herzieningen. Opmerkelijk is dat veel van onze voorstellen ook door de VVD zijn overgenomen in hun eigen amendement. De aangenomen punten gaan o.a. over het behouden van het gemeentelijke servicepunt bij Via Antiqua in Noordwijkerhout, behouden van de suswacht aan de Grent, het goed blijven schoonmaken van het strand en de straatreiniging in zijn huidige opzet behouden.

Het CDA blijft zich inzetten voor een financieel gezond beleid dat de leefbaarheid en veiligheid van onze gemeente waarborgt en om samen te bouwen aan een duurzame en toekomstbestendige gemeente.

#teamCDA #noordwijk #noordwijkerhout #dezilk #algemenebeschouwingen #raadswerk #gemeenteraad