23 februari 2017

CDA is terughoudend met referendum in Noordwijkerhout

Tijdens de commissievergadering BAM heeft NZ Lokaal een discussie gestart voor een referendumverordening. Het CDA waardeert dit initiatief van NZ Lokaal om dit onderwerp op de agenda te zetten. Het is goed om scherp te zijn en te blijven op een goed functionerende lokale democratie. Het mogelijk maken van een referendum is echter naar de mening van het CDA geen goede oplossing.

1. In lijn met ons landelijk verkiezingsprogramma vinden wij een raadgevend referendum geen goed instrument. Het vergroot en verscherpt de tegenstellingen in de samenleving in plaats van dat het draagvlak voor een voorstel wordt vergroot. Door referenda groeit het cynisme over de politiek.
  2. We leven in een representatieve democratie. Dat betekent dat we volksvertegenwoordigers kiezen die belissingen nemen op basis van het afwegen van alle voor- en nadelen van een voorstel. Tevens zetten de volksvertegenwoordigers zich in om alle belangengroepen te horen om zo een een totaalbeeld te hebben. Op basis van deze informatie kunnen zij vervolgens in de raadszaal een besluit nemen.
  3. Een referendum activeert vaak de groep tegenstanders; dit zagen wij ook referenda in het verleden op lokaal en nationaal niveau. Naar onze mening is het risico aanwezig dat de uitslag een eenzijdig beeld van de werkelijkheid oplevert.
  4. Door een referendum te organiseren geef je de kiezer de indruk dat de uitkomst zal worden gerespecteerd en nageleefd. Dit is echter niet grondwettelijk verplicht; een bindend referendum is namelijk niet mogelijk. Als een uitslag niet wordt nageleefd kan dit juist het cynisme onder de inwoners vergroten.

Het CDA heeft tenslotte opgeroepen om de resultaten van het onderzoek naar intensievere samenwerking met Noordwijk te verspreiden via de media (onder meer het Noordwijkerhouts Weekblad) met de oproep aan de inwoners om naar de daaropvolgende BAM vergadering te komen om zijn/haar mening te geven. Ook hebben wij geopteerd voor het organiseren van een bijeenkomst buiten de raadszaal met inwoners.

Net als de andere partijen konden wij instemmen met het verder inzetten van het burgerpanel. De gemeenteraad zal nauwer betrokken worden bij dit instrument om de mening van de inwoners te peilen over belangrijke zaken.