19 december 2016

Inbreng CDA op centrumvisie

De centrumvisie is een traject wat gekenmerkt wordt door veel inspraakmogelijkheden en vele ideeën. Wat ons betreft een voorbeeld van hoe een traject hoort te gaan. De centrumvisie is een plan waar ongetwijfeld iedereen wat van vindt. Het CDA kan instemmen met de gepresenteerde versie van de centrumvisie. Wat ons betreft heel duidelijk is geworden is dat de kerk, tuin en afscheiding onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden als ensemble. Voor het CDA is het ook evident dat het hof in grootte moet blijven zoals het nu is; maar wel beter en groener en misschien zelfs voorzien van een flexibelere uitvoering. Er zijn al veel ideeën de revue gepasseerd en we hopen dat de samenwerking met een professional architectenbureau zal leiden tot een voor iedereen acceptabel dorpsplein met de Witte Kerk als stralend middelpunt. De amendementen van de PvdA voor aanvullende kaders zijn wat ons betreft niet nodig, omdat we vinden dat de hele inrichting voldoende geborgd wordt in de voorgelegde centrumvisie.

De centrumvisie beperkt zich niet tot het dorpsplein alleen. De centrumvisie beperkt zich niet tot het dorpsplein alleen. Ook de inzet van de leegstandsverordening juichen wij toe. We denken dat hier zo snel mogelijk werk van gemaakt moet worden.

Ook het autovrij of autoluw maken vinden wij een belangrijke verbetering. Dit alles moet wel gebeuren in samenwerking en afstemming met de ondernemers, pandeigenaren en andere belanghebbenden. Wat natuurlijk ook geldt voor functieverruiming en minder regeldruk bij evenementen. Dat laatste uiteraard binnen de kaders van de gemeentelijke verantwoordelijkheid als verlener van vergunningen.

Nog belangrijker is dat het centrum er na deze transitie nog schoner en veiliger is geworden en dat inwoners en bezoekers er graag komen en er zich thuis voelen.