25 september 2024

Een veilige omgeving, hoe doet het Stanislas dat?

Kinderen moeten in een veilige omgeving kunnen opgroeien en als hun gedrag niet past bij wat er van hen verwacht mag worden, moet je dat gedrag corrigeren en ze weer het juiste pad op helpen. Mooie woorden, iedereen zal het hiermee wel eens zijn. Als CDA willen we ook graag de vinger aan de pols houden hoe het in de praktijk gaat. Daarom gingen CDA-ers Monique de Veld en Rogier van Aken begin september op bezoek bij het Stanislas in Pijnacker, waar ze werden ontvangen door rector Lodewijk Dijkgraaf.

In een open gesprek heeft hij ons verteld hoe de school omgaat met sociale veiligheid en het tegengaan van asociaal gedrag. De school is pro-actief bezig met dit soort zaken; dat is een bewuste keuze van deze school. Zo worden er in de brugklas geprekken gevoerd met de leerlingen. Echter, je moet je er wel van bewust zijn dat het gedrag van jongeren lastig te beïnvloeden is.

Onderwijs staat natuurlijk op één, maar aan alles daaromheen besteedt de school ook aandacht. Waar nodig werkt de school hiervoor samen met jongerenwerk, de wijkagent en/of gemeentelijke instanties. Veel hangt natuurlijk af van de opvoeding, wat in principe in de eerste plaats bij de ouders ligt. Met veruit de meeste ouders is er goed contact. Maar juist in de gevallen dat het het hardst nodig is zijn de ouders soms moeilijker te bereiken. De belangrijkste boodschap die hij voor ons had was: als het met een leerling echt niet goed gaat, dan staat dat meestal niet op zichzelf. Vaak zie je dat er dan meer speelt in het gezin. En dan is het van belang dat je zicht hebt op de situatie thuis en dat er één persoon is die de regie heeft in de ondersteuning van het gezin. Onze gemeente werkt hiervoor met zogenaamde kernteams. Een lid van dat kernteam vervult die regiefunctie naar een gezin.

Net als veel andere scholen heeft ook Stanislas te maken met personeelskrapte. In de toekomst is het de wens om nog nauwer samen te werken met externe partners en hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan onderwijs buiten de muren van de school. De school werkt in het kader van loopbaanoriëntatie (bijvoorbeeld stages) al samen met bedrijven in de omgeving. Er zijn uiteraard ook al contacten met het Mbo, Hbo en universiteiten.

We vroegen of ADHD en dyslexie veel voorkomen. ADHD niet bijzonder veel. Er zijn wel veel leerlingen met een dyslexieverklaring, waarbij je je kunt afvragen of die soms wat te makkelijk gegeven worden. Vaak is de extra tijd bij examens (vanwege de dyslexie verklaring) niet echt nodig. Lodewijk Dijkgraaf had ook nog een mooie tip: geef kinderen de gelegenheid om in de pauzes of op andere momenten  spelletjes te doen, denk bijvoorbeeld aan kaarten of bordspellen. Dan zijn ze met elkaar in contact zonder dat ze op hun mobieltje zitten.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.