10 juni 2024

Geslaagd werkbezoek gemeenteraad bij Hoeve Biesland

Op vrijdag 7 juni heeft de gemeenteraad een werkbezoek gebracht aan de Hoeve Biesland in Delfgauw. Boer Jan Duijndam leidde ons rond. Hij gaf uitleg over de (zorg)boerderij, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk vinden in het boerenbedrijf en waar men bewust met natuur en milieu bezig is en oog heeft voor innovatie.

Als voorbeeld beschreef hij hoe slootkantmaaisel op de boerderij nuttig hergebruikt wordt, en er ook nog voor zorgt dat de mest van de koeien minder stikstof belastend is dan gewone mest. Deze mest wordt in de akkerbouw en in de biologische tuinbouw gebruikt (beide 150 hectare). Anders dan in reguliere mest, is de stikstof organisch verbonden. Daardoor is er geen uitspoeling en voorziet deze mest gedurende het hele groeiseizoen de planten van stikstof. En ook zijn de planten beter beschermd tegen ziektes. Niet vreemd dus dat met regelmaat geïnteresseerden uit de landbouw bij deze innovatieve boerderij komen kijken hoe zij het doen. Het is mooi dat we in onze gemeente zulke innovatieve en maatschappelijk bewuste bedrijven hebben.