24 juni 2024

Ontmoeten in Nootdorp bij nieuwe locatie SWOP, locatie Jozefschool.

Op dinsdag 17 juni was er een bijeenkomst van de klankbordgroep sociaal domein (raadsleden en adviescommissie sociaal domein) in de jozefschool in Nootdorp. De locatie Jozefschool was gekozen, omdat sinds kort ook de Stichting Welzijn & ondersteuning (SWOP) in Nootdorp daar een eigen plek heeft gekregen. Het CDA heeft hiervoor het initiatief genomen, samen met EA, Trots om te komen tot meer ontmoetingsplekken in de gemeente. Het CDA wil graag genoeg ontmoetingsplekken verspreidt over de kernen en daar waar mogelijk multifunctioneel gebruik in reeds bestaande panden. We zien dat mensen graag langer thuis willen blijven wonen en dat ook jongeren graag op een plek samenkomen, het voorkomt ook eenzaamheid. Het CDA wil dan ook meer van deze plekken realiseren in de kernen en mogelijk op wijkniveau.

Het is dan ook goed om deze week in de Telstar te lezen dat Nootdorp in de top 3 staat van meest leefbare gemeente in Zuid-Holland. Wat het CDA betreft mogen daar de kernen Pijnacker en Delfgauw ook volgende keer bij staan.

Na een rondleiding door het gebouw werd men bijgepraat door Lies Rutten van Stichting Alzheimer en casemanager Jolanda Driesen van Pieter van Foreest. Lies gaf in duidelijke cijfers aan, dat er voor de toekomst een grote opgave ligt in onze gemeente. Er zijn nu 810 inwoners die een vorm van dementie hebben, maar in 2050 zijn dat er 2000. Daarbij is nu de landelijke trend dat 70% thuis woont.

De zorg zal het de komende jaren ook lastiger krijgen door gebrek aan personeel en toenemende kosten. Het bouwen van een sociale basis rondom deze inwoners is waar casemanager Jolanda van Driessen zich ook mee bezighoudt. Of het nu gaat om directe familie, buren of dagbesteding. Ze gaf aan dat niet iedereen zich meldt of te laat meldt bij een casemanager. Daarom is het ketenoverleg met SWOP, St. Alzheimer, praktijkondersteuner huisarts en huisarts belangrijk.

Verder werd er stilgestaan bij het woonzorgconvenant dat is gesloten met DSW, lokale woningbouwcoöperaties, zorgaanbieders en de gemeente PN. CDA-raadslid Monique de Veld heeft hier al meerdere keren aandacht voor gevraagd en is dan ook blij dat er een convenant ligt. Het CDA ziet namelijk dat er een grens is aan zelfredzaamheid en dat de overgang van thuis wonen naar een verpleeghuis erg groot is. Een tussenvorm waarbij kwetsbare ouderen toch in een eigen kamer, samen met partner in een woonvorm kunnen wonen en de gepaste zorg kunnen delen met andere ouderen is wenselijk.

Als laatste werd er ook stilgestaan bij de vrijwilligers en mantelzorgers, die onmisbaar zijn. Er werd gevraagd om hiervoor aandacht te blijven vragen. Bij deze: Heeft u tijd en wilt u graag wat voor anderen betekenen? Meldt u dan aan bij het WWW.SWOP.nl/vrijwilligerswerk.