24 juni 2024

Sociale weerbaarheid bij kinderen: hoe doet Scouting dat?

Met deze pakkende tekst had Scouting Nootdorp de leden van de gemeenteraad uitgenodigd voor een bezoek, en dit was niets te veel gezegd. Hoe Scouting dit doet konden we in praktijk zien. We waren te gast bij de meisjesgroep 9 - 11 jaar, en de meegekomen kinderen van raadsleden mochten ook meedoen. Zo konden we zien hoe zij lekker buiten bezig zijn, samen werken, knopen leggen en nog veel meer handigheidjes en met elkaar een bouwwerk in elkaar zetten. Het eindresultaat was een wiebelbrug, waar de kinderen natuurlijk ook zelf overheen gingen.
Gelijktijdig konden we als raadsleden spreken met de mensen van Scouting Nootdorp en van naburige Scouting locaties (Pijnacker Notelaer en Bieslandse Bos): hoe organiseren zij het en hoe doen kinderen samen activiteiten die ze vaak nog nooit gedaan hebben. De kinderen hebben daar plezier in en het vergroot ook hun sociale weerbaarheid. Daarbij staat Scouting nadrukkelijk ook open voor kinderen die meer moeite hebben om mee te komen, door sociale omstandigheden of door gedragsproblematiek. En dit alles doet Scouting met louter vrijwilligers. In de tijd van het coronavirus is Scouting flink gegroeid, Scouting Nootdorp heeft nu 300 leden en 55 vaste leidinggevenden. Als CDA dragen we initiatieven vanuit de samenleving, zoals Scouting dat doet, een warm hart toe en we zijn blij met de erkenning van de belangrijke maatschappelijke functie van de activiteiten van Scouting.
Ook aanwezig was de wijkagent. Hij vertelde over sociaal probleemgedrag en criminaliteit onder jongeren en het belang van vroegsignalering. Vaak kun je op jonge leeftijd al zien aankomen dat kinderen dreigen vast te lopen in hun sociale ontwikkeling. Daarbij is van belang dat verschillende instanties (school, hulpverleners, sportclub etc.) contact met elkaar kunnen hebben en informatie uitwisselen zodra ze zien dat de veiligheid van het kind in geding is. En als je het kind (en de ouders) dan de juiste begeleiding biedt, kun je voorkomen dat het foute contacten opdoet en het pad van de criminaliteit opgaat. Hierbij kan de Scouting ook een belangrijke rol spelen: veel van deze kinderen vinden bij de Scouting een stabiele en veilige omgeving waar ze hun sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen.