'Verbeteren van de verkeersveiligheid in de gehele fietsinfrastructuur is volgende opgave'
In een informatiebrief op verzoek van het CDA over het tweerichtingsverkeer op rotondes in de gemeente in relatie tot de verkeersveiligheid voor zowel fietsers als automobilisten en voetgangers heeft het college haar beleid uiteengezet. Uit de brief komt onder andere naar voren dat de hoeveelheid verkeer de belangrijkste factor qua veiligheid op een rotonde is. Het college geeft inzicht in het aantal geregistreerde ongevallen dat sinds 2017 fluctueert rond een gemiddelde van elf ongevallen op alle rotondes onder gemeentelijk beheer. De cijfers geven geen op- of neergaande trend in het aantal ongevallen aan. Wel moet daarbij rekening gehouden worden met het gegeven dat niet alle ongevallen geregistreerd worden, zo meldt het college in de brief.
Wat opvalt is dat sinds 2018 bij bijna elk ongeval op rotondes een fietser betrokken is. Uit de ongevalsgegevens is niet te herleiden welke rol het al dan niet aanwezig zijn van een tweerichtingsfietspad heeft. Er is een duidelijke link leggen tussen de hoeveelheid verkeer en het aantal ongevallen. Het gemeentelijk beleid is daarom prioritair gericht op de drukste rotondes.
Het college geeft ook aan dat de invloed van een tweerichtingsfietspad op een rotonde op de veiligheid in 2019 is onderzocht voor 3.650 rotondes in Nederland (Memo Verkenning verbetering verkeersveiligheid fietsers op rotondes, CROW 2019). Het aantal ongevallen op deze rotondes is gemiddeld 0,05 ongevallen per jaar lager dan op rotondes met een eenrichtingsfietspad (0,58 respectievelijk 0,63 ongevallen gemiddeldper jaar per rotonde). Dit effect blijkt dus geen significante veroorzaker van ongevallen. CROW heeft geadviseerd om op rotondes waar significant meer ongevallen plaatsvinden veldonderzoek te doen en verbetervoorstellen uit te werken. Met het onderzoek Verkeersveiligheid rotondes Pijnacker Nootdorp (2019) heeft het college lokaal invulling gegeven aan dit advies.
In het onderzoek naar verkeersveiligheid zijn twee typemaatregelen geadviseerd: Quick Wins en korte termijn-maatregelen. De laatste groep is later opgesplitst in korte en middellange termijn maatregelen. In het door de raad vastgestelde Fietsplan ‘Gelukkig op de fiets’ (van januari 2022) is deze aanpak overgenomen. De eerste Quick Win is in 2022 uitgevoerd en betreft het toevoegen van extra belijning ter verduidelijking van het in twee richtingen berijden van fietspaden op rotondes. De korte termijn maatregelen zijn opgenomen in het Beheerplan Wegen (september 2022) en behelzen aanpassingen van verharding zoals het fietspaden rood doortrekken (2024 rotonde Europalaan-Tuindersweg en 2026 rotondes Oost- en Westlaan). Het aanbrengen van extra drempels ter hoogte van defietspaden is als een mogelijke maatregel benoemd voor de middellange termijn. Omdat deze maatregel de doorstroming van het autoverkeer vermindert, worden eerst de effecten van de Quick Wins en de kortetermijn maatregelen afgewacht. CDA-woordvoerder Meijer reageert op de brief: 'Het is goed om te lezen dat het college de verkeersveiligheid serieus neemt, vooral op rotondes', maar vervolgt Meijer 'we moeten serieus werk blijven maken van verkeersveiligheid op fietspaden. De fietspaden worden steeds drukker en het type gebruiker varieert ook steeds meer, resulterend in verschillende snelheden. Nu heeft het college inzicht gegeven in de confrontatie van fietsers met automobilisten op de rotondes, een volgende opgave is het verbeteren van de verkeersveiligheid in de gehele fietsinfrastructuur.'
U vindt de brief hier: https://pijnacker-nootdorp.raadsinformatie.nl/document/12202814/1/Informatiebrief%2Btweerichtingsfietspaden%2Bop%2Brotondes%2Bn_a_v_%2Bvragen%2Bfractie%2BCDA