Wie voorstander is van het groen, legt daarin niet nog meer asfalt aan
Het CDA heeft in februari tegen het plan voor een Metropolitane Fietsroute (MFR) tussen Delft en Rotterdam gestemd. Ook al is het CDA een groot voorstander van meer fietsen en goede fietsroutes, heeft zij gedacht dat het voorstel van het college geen goed plan is. Hoewel het CDA in 2021 nog 'ja' had gezegd tegen de fietsbrug over de A13, komt zij daar dus op terug. Fractievoorzitter Meijer licht toe waar die twijfels vandaan komen: 'De belangrijkste zijn het gebrek aan participatie met omwonenden en de gestegen kosten van het tracé.'
Lees hier de inbreng van Janno Meijer terug tijdens de oordeelsvormende vergadering van 15 februari met toelichting op het CDA-standpunt:
'Louis van Gaal ging altijd om met zijn spelers met het 'totale mens'-principe. Dat houdt zoiets in dat het ook belangrijk is wat er thuis met een speler aan de hand is. En zo is het hier ook met de financiën. Want ja, wij betalen 'slechts' 30% mee aan het ecoduct, maar uiteindelijk is elke euro die het ecoduct kost, gemeenschapsgeld. Of dat nu via het Rijk, de MRDH of via onze gemeentelijke kas wordt betaald. Oftewel: als je het totale mens principe op de financiën van dit plan toepast, is het best een duur grapje.
Dan het volgende. De participatie. In een vroege studie is al aangegeven door consultants dat zij 'mogelijk' problemen verwachten met stakeholders, vooral de omwonenden. Maar die zijn niet betrokken voorzitter. Niet in 2013, niet in 2016 en ook niet in 2021. Pas afgelopen jaar (2023, red.) zijn de inwoners actief geraadpleegd. Dat vindt de CDA-fractie niet goed. Ook is er vandaag (d.d. 15 februari, red.) weer nieuwe informatie tot ons gekomen. Studies uit de vroege jaren in aanloop naar ons besluit in 2021, die wij niet eerder hebben gezien, maar waar wel heel relevante zaken instaan. Want wat nu blijkt is dat buurgemeenten het meest profiteren van een route die door ons natuurgebied loopt. Het gaat de inwoners van Pijnacker-Nootdorp geen tijdwinst opleveren mochten zij de route gaan gebruiken voor woon-werkverkeer en ook voor inwoners van Lansingerland is de toegevoegde waarde gering. Ook in dat licht is er ontzettend veel geld gemoeid met het voorgestelde tracé.
In 2021 heeft de CDA-fractie 'de keutel ingetrokken'. Er lag toen een motie van o.a. onze partij om onderzoek te doen naar of ondertunneling bij dit tracé mogelijk was. Het college heeft dat toentertijd afgedaan met dat een extra onderzoek de boel zou vertragen en dat dit onderzoek al was gedaan. Dat klopt maar deels. Uit de stukken die wij vandaag hebben ontvangen, blijkt dat een tunnel inderdaad is onderzocht en zelfs dat die prevaleerde boven een fietsbrug of ecoduct. Met de jaren is die tunnel, zonder tussenkomst van de raad, ineens verdwenen. En nu blijkt ook nog eens dat een beetje extra vertraging eigenlijk helemaal niet zoveel had uitgemaakt, want het is nu toch ook drie jaar vertraagd.
Tot slot: wat voor de CDA-fractie ook meespeelt is dat veel bestaande fiets infrastructuur van ons, maar ook van omliggende gemeenten in abominabele staat is. Scheuren, worteldruk, fietspaaltjes die kunnen verdwijnen, schuin liggende paden als gevolg van verzakking, nota bene rond de Ackerdijkse Plassen en tot slot de betonplaten op de Hofweg. Als we die wegen aanpakken wordt het voor fietsers stukken aangenamer - waarom doen we dat niet eerst?
Kees van den Berg en Janno Meijer deden zelf veldonderzoek naar alternatieve routes, waaronder ook samen met de Bewonersvereniging Oude Leede (BOL). Helaas wilden andere fracties van de gemeenteraad niet meedenken over hoe geld te besparen en konden zij gedurende het proces van beraadslaging niet worden overtuigd van de verschillende alternatieven die het CDA aandroeg.