21 juni 2022

Bestemmingsplan Hofstede alleen vaststellen inclusief verkeersplan!

Bestemmingsplan Hofstede alleen vaststellen inclusief verkeersplan!

Hieronder de bijdrage van Menno van Enk, fractievoorzitter, bij het debat over het bestemmingsplan Hofstede.

'Uit de behandeling in het forum twee weken geleden bleek dat het bestemmingsplan Hofstede nog niet klaar is voor vaststelling door de raad. Tegen de bezwaren van omwonenden in, is door de wethouder voor de verkeersontsluiting van de 40 woningen vastgehouden aan de smalle Van Vredenburchweg (zie foto bovenaan - met tekst). Dat is gevaarlijk en dus onwenselijk. Ik heb daar geen overtuigende reactie van de wethouder op gehoord. Alleen dat alle opties mogelijk waren en dat de projectontwikkelaar een ruime keuze had.

De fractie van het CDA heeft een sterke voorkeur voor afwikkeling van het verkeer via de bocht van de Sinjeur Semeynsweg (zie foto onderaan dit bericht, op dit moment zijn daar werkzaamheden). Dat levert geen gevaar op, het is de kortste route, daar hoeft het minste groen voor te sneuvelen en het belast niet onze mooie landgoederenzone. De toegang over het water ligt alleen net over de gemeentegrens met Den Haag. Daarom kunnen wij dit vandaag niet per amendering vaststellen als raad. Eerst zal de wethouder een serieus gesprek met de buurgemeente moeten organiseren om deze oplossing mogelijk te maken.
Maar dit moet zeker lukken, want laten we eerlijk zijn: Rijswijk is één grote doorgang voor autoverkeer naar Haagse bestemmingen. Dus een afrit voor 40 woningen andersom mag toch geen probleem zijn!

Andere partijen willen dit probleem vanavond tackelen door in een amendement het college op te dragen de verkeersontsluiting opnieuw te onderzoeken. Wij hebben hier ook serieus naar gekeken. Maar in feite is dit een procesafspraak tussen raad en college. Probleem is dat die geen rechtsgevolgen voor andere partijen oplevert. Als je dus met het voorliggende amendement het bestemmingsplan zonder verkeersontsluiting vaststelt, kan de projectontwikkelaar aan de slag en wordt hem geen strobreed in de weg gelegd om die 40 woningen te bouwen en daarvoor de bestaande Van Vredenburchweg te gebruiken. 

Dus als we dan als gemeente in de loop van dit jaar nog een andere oplossing willen, hebben we geen poot om op te staan. Vanavond een bestemmingsplan vaststellen zonder verkeersafwikkeling betekent juridische onduidelijkheid en risico op conflicten met de bouwer. Ik heb hierover ook telefonisch met het stadhuis overlegd en daar wordt mijn conclusie erkend. Ik doe dan ook een beroep op de indieners van het amendement. Als het u serieus te doen is om een alternatieve ontsluiting ga dan vanavond niet akkoord met het bestemmingsplan, want dat staat garant voor juridische onduidelijkheid en dus problemen met de rechthebbenden.

Laten we eerst het huiswerk afmaken en dan na de vakantie het hele bestemmingsplan in één keer goed vaststellen.

Mijn fractie ziet ook geen enkele reden voor haast. Er is door de ontwikkelaar jarenlang nagedacht over dit plan. En er kan veel zijn voorbereid voordat dit plan 2 weken geleden aan ons als raad werd voorgelegd, maar dat is geen reden om nu dan maar meteen spoedheidshalve een onaf besluit te nemen. Het gaat hier niet alleen om het belang van een ontwikkelaar of een investeerder, en ook niet alleen om het belang van omwonenden. Het gaat hier om een algemeen publiek belang en daarover gaat uiteindelijk alleen de gemeenteraad. Dat zeg ik aan mijn collega’s hier aan tafel. Wij moeten hierover in alle vrijheid en een deugdelijk besluit nemen! En daarom stemt het CDA tegen het raadsvoorstel en tegen het amendement.'

Tijdens de raadsvergadering stemde een meerderheid van de gemeenteraad voor het amendement en voor het bestemmingsplan.
 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.