26 oktober 2017

CDA Rijswijk weer ijzersterk in dossier Landgoed De Voorde

Tijdens de raadsvergadering van 24 oktober jl. heeft het Rijswijks College de CDA motie over De Voorde met een kleine aanpassing overgenomen.

CDA-raadslid Johanna Besteman somt het volgende op: dit dossier loopt al zo lang. Nog steeds zijn er geen onomkeerbare stappen gezet door de gemeente. Sinds mei 2016 is er nauwelijks voortgang geboekt op de verdere ontwikkeling van landgoed De Voorde. Er hebben meerdere gesprekken plaatsgevonden tussen de gemeente en bewoners, echter liepen die steeds op niets uit.

"Het is zeer gewenst om zuinig te zijn op en zorgvuldig om te gaan met het Rijswijkse (cultureel) erfgoed in de groene buitenplaatsen. Voorts brengt dit langdurende traject zoveel onzekerheid met zich mee, zowel voor de ontwikkelaar als voor de omwonenden", aldus Johanna Besteman.

De CDA-fractie heeft gevraagd om een neutrale partij in te schakelen die de verdere ontwikkeling van de Voorde vlot kan trekken, waarbij nadrukkelijk oog is voor de monumentale status, allure en uitstraling van de Voorde, de belangen van de ontwikkelaar, de bewoners en de gemeente en hierover terugkoppeling te geven aan de gemeenteraad voor het einde van dit jaar. De kleine aanpassing betreft dat terugkoppeling vanuit de gemeente zal geschieden in het 1e kwartaal van 2018.