08 maart 2017

Filechaos en onveilige situaties Haagweg blijven de gemoederen bezighouden

Reeds op 8 januari 2016 stelde de CDA-fractie het college van B&W een serie vragen onder de noemer "Voldoet Haagweg aan de verwachtingen"? Destijds was het college nog druk met de nazorg van het project en werd on de beantwoording de indruk gewekt dat alles goed zou komen. Toch bereiken ons signalen (o.a. via ons Meldpunt onveilige situaties!) dat de afstelling van de stoplichten (kruising Haagweg-Geestbrugweg) gevaarlijke situaties oplevert en is tevens duidelijk dat de verkeersontwikkeling NIET vrolijk stemt. Zowel voor bewoners van de Haagweg als voor de weggebruikers. De drukte is regelmatig zodanig dat er verkeer op de kruising Haagweg-Geestbrugweg moet blijven staan.

Raadslid Krijn de Graaf: "CDA Rijswijk had altijd al bedenkingen tegen het wegsaneren van rijbanen, zoals dat nu ook dreigt bij de Generaal Spoorlaan. De verkeersdeskundigen lijken het bij de Haagweg bij het verkeerde eind te hebben gehad en dreigen nu in dezelfde fout te vervallen. Daar gaat veel geld mee heen en is niet goed uit te leggen aan de burgers. Er is immers geen probleem opgelost. CDA Rijswijk wenst daarom graag uitsluitsel te krijgen over de kosten van het Haagweg project. Verder is het zaak om optredende problemen aan de Haagweg van een oplossing te voorzien."

Op grond van artikel 42 van het Reglement van Orde heeft de CDA-fractie de navolgende vragen aan het college gesteld:

1. Wilt u de afstelling van de stoplichten opnieuw laten controleren en goed luisteren naar de signalen van burgers hierover?

2. Welke maatregelen heeft u in petto om de doorstroming op de Haagweg te bevorderen?

3. Komend vanuit Ypenburg zien we bij de Hoornbrug een forse versmalling (men gaat van twee naar 1 rijbaan) en is er niet eens sprake van een rechte weg. Herkent u dit punt? Is er verbetering mogelijk? Ook het door u gecorrigeerde deel tussen Lindelaan en Geestbrugweg (beide richtingen) laat ruimte voor verbetering. De rijstroken zijn zo smal dat automobilisten hun zijspiegel(s) inklappen om deze heel te houden en doorgang aan medeweggebruikers te verschaffen. Kunt u meer ruimte scheppen voor de automobilist?

4. Alhoewel niet alle burgers dat zo hebben ervaren, was er sprake van een geslaagde burgerparticipatie. Welke lessen heeft u getrokken uit het gelopen traject? Waar honoreer je een wens van bewoners en gaat dat ten koste van de verkeersafwikkeling en mogelijk zelfs de veiligheid?

5. Graag krijgen wij inzicht in de kostprijs per meter van het Haagweg traject vs. het Haagse deel op de Rijswijkseweg. De indruk bestaat dat Rijswijk veel duurder uit was.

6. Welke tips heeft u voor plaatselijk en doorgaand verkeer?   

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.