13 december 2017

Niet terug naar het oude stadhuis zonder betrokkenheid Rijswijkse inwoners!

CDA Rijswijk stemde tijdens de raadsvergadering van 12 december 2017 tegen het voorstel om terug te keren naar het oude stadhuis. Het grootste bezwaar is dat dit plan er op het allerlaatste ogenblik van de collegeperiode nog doorheen gedrukt wordt, volledig buiten de Rijswijkse inwoners om. "Maar over een omvangrijk voorstel als dit, kan alleen besloten worden als de Rijswijkse inwoners er voldoende bij betrokken zijn geweest", stelt raadslid Johanna Besteman.

Daarbij komt dat er momenteel grote onzekerheid is over een aantal omvangrijke financiele dossiers waar de gemeenteraad nog over moet besluiten. Zo zal er geld bij moeten in het sociaal domein (het zgn. BUIG-budget), zal de gemeente nog een financiele oplossing moeten vinden voor het volkstuinencomplex De Schoffel en zal de gemeente moeten bijspringen bij het museum Rijswijk en DSW. De financiele consequenties daarvan moeten eerst glashelder zijn, temeer omdat er nog geen geld voor gereserveerd is in de meerjarenbegroting.

"Wij zijn altijd voorstander geweest voor een terugkeer van de gemeentelijke organisatie naar het oude stadhuis. Maar we willen dat niet buiten de Rijswijkse inwoners om doen", zegt Johanna Besteman. "Het CDA vindt burgerparticipatie nu eenmaal zeer belangrijk". Daarom pleitte het CDA eerder dit jaar ook al voor het organiseren van een volksraadpleging over een mogelijke terugkeer naar het oude stadhuis.

CDA Rijswijk sloot de raadsvergadering dan ook af met deze wijze woorden: bezint eer ge begint en de juistheid van een beslissing volgt uit het resultaat.