28 november 2017

Waar blijft het strijdplan op vertrek Shell?!

CDA Rijswijk verzoekt het college van B&W Rijswijk om nu per ommegaande te komen met een strijdplan vanwege het vertrek van Shell uit Rijswijk. Het CDA nam eerder al met grote spijt kennis van het besluit van Shell om uit Rijswijk te vertrekken. Dat betekent een verlies van 2700 werkplekken uit Rijswijk en daarnaast heeft het een enorme impact op bedrijven die betrokken zijn bij Shell en dus binnen de gemeente Rijswijk.

Het college van B&W heeft zich door dit besluit laten overrompelen. Het CDA heeft daarom tijdens de begrotingsbehandeling dit vertrek al aan de orde gesteld. "Wij missen ieder zicht op hoe het college in de aanloop van dit besluit van Shell heeft geacteerd, maar we zijn nog verbaasder dat men zich al direct bij dit vertrek heeft neergelegd. Tot op de dag van vandaag is er geen strijdplan aan de Raad voorgelegd waarin actief gezocht wordt naar nieuwe kansen en mogelijkheden".

Het college komt helaas niet verder dan het noemen van namen wie er allemaal wil meehelpen de effecten van deze mokerslag te verzachten. Nog maar gezwegen over wat de inzet van de gemeente richting Shell is. Shell heeft ooit voor lage kosten veel grond in de Plaspoelpolder (PPP) kunnen verwerven en laat nu daar een groot gat achter. De CDA-fractie vindt dat het college alsnog met Shell in gesprek moet gaan.

Nu er een groot bedrijf uit Hengelo vertrekt (Siemens), wordt alles uit de kast gehaald om Siemens op andere gedachten te brengen. Het college staat er op de achterste poten, minister Wiebes legt zich er niet bij neer en zelfs bij het Europese Parlement heeft men om hulp gevraagd. Laten we ons daaraan spiegelen!