27 mei 2024

Worden koopwoningen in het havenkwartier onbetaalbaar voor middeninkomens?

In de raadsvergadering van 23 mei heeft het CDA haar zorgen geuit over de betaalbaarheid van de appartementen in het havenkwartier. In de plannen  ervan uitgegaan dat tenminste 50 procent van de van de woningen tenminste voor 10 jaar in de betaalbare sector blijft. Voor de huurwoningen zijn daarbij goede afspraken gemaakt.  Bij koopwoningen gaat het daarbij echter om woningen met een koopprijs tot aan de grens voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Toen de plannen werden gemaakt was de NHG grens 355.000 - euro. Dat is de NHG grens van 2022. Deze grens is in 2024 al 461.000,- euro voor huizen met een energielabel en kan nog stijgen richting 5 ton op het moment dat de huizen klaar zijn. Toch zijn de bestemmingsplannen door een raadsmeerderheid op 23 mei goedgekeurd. Het CDA vreest dat deze woningen nu voor een groot deel  van de middeninkomens onbereikbaar worden. Daarmee blijft het woningtekort onverminderd voor werkenden in de veiligheids-, gezondheids- en onderwijssector die we in deze regio zo nodig hebben.