Stop met reclame voor ongezonde voeding op Rotterdamse metrostations
Afgelopen week werd bekend dat op alle Amsterdamse metrostations reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen wordt verboden. Vanaf 1 januari gaat er een nieuw reclamecontract in voor de Amsterdamse metrostations waarin een verbod op reclame voor ongezond voedsel gericht op personen onder de 18 jaar is opgenomen.
De CDA-fractie is positief over het aanpakken van deze vorm van kindermarketing door de gemeente Amsterdam. Het aanmoedigen van slecht leefgedrag bij kinderen moet een halt worden toegeroepen. Om die reden vroegen wij het college om het aanpakken van kindercasino’s, waarbij het concept en de marketing erop is gericht om kinderen meer en meer te laten gokken. Daarnaast stelden wij eerder schriftelijke vragen over reclame voor smartshops op de digitale schermen in metrostations. Tot onze tevredenheid heeft het college destijds met de RET gesproken en is de reclame voor smartshops op initiatief van de RET verwijderd. Wat de CDA-fractie betreft zou reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen ook van Rotterdamse metrostations moeten verdwijnen.
CDA-raadslid Sven de Langen heeft dan ook aan het college gevraagd om met de RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) in gesprek te gaan om ook op Rotterdamse metrostations te komen tot een verbod op reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen. Daarnaast heeft de Langen gevraagd hoe het college in de toekomst meer vormen van kindermarketing in de publieke ruimte wil aanpakken.