22 juli 2024

Gevelfonds geeft impuls aan kwaliteit van het dorpscentrum

Het Voorschotense centrum heeft dringend behoefte aan een kwaliteitsimpuls. Het CDA steunt daarom de wens van de ondernemers voor de realisatie van cultuur in de Kruispuntkerk en een evenementenplein op het Treubplein. De oprichting van een  ondernemersfonds, dat aan de kwaliteit kan bijdragen, heeft tot teleurstelling van het CDA te weinig draagvlak in de gemeenteraad. Als alternatief vroeg het CDA onlangs bij behandeling van de gemeente financiën om oprichting van een gevelfonds. Dat fonds moet kosten dekken voor verduurzaming, vergroening en verfraaiing van gevels in het centrum, hetgeen leidt tot zichtbare verbetering van onze winkelstraten. De financiële dekking voor het fonds moet komen uit het Uitvoeringsprogramma Ontwikkelvisie
Centrum.

Tot teleurstelling van het CDA heeft de gemeenteraad onlangs de hondenbelasting afgeschaft. Daardoor is een gat in de begroting ontstaan die wordt gedekt door verhoging van de belasting op panden, de ‘OZB-niet woningen’. Pandeigenaren en winkeliers moeten  zodoende meer belasting afdragen. Een op te richten ondernemersfonds zou gefinancierd moeten worden met OZB-niet woningen en zou vervolgens weer ten goede komen aan de ondernemers. Doordat deze belasting nu noodgedwongen is verhoogd ter dekking van de begroting, vindt het CDA een verdere verhoging niet verantwoord. Fractievoorzitter Patricia Kortekaas zou het liefste het ondernemersfonds opgericht zien worden, maar ziet een gevelfonds nu als redelijk alternatief. Kortekaas zegt binnen de financiële mogelijkheden echt iets voor ondernemers te willen doen, die veelal ook nog corona-schulden hebben.

Ook vroeg het CDA bij bespreking van de gemeente financiën om lokaal aanbod van opvoedcursussen voor startende gezinnen. Doordat veelal beide ouders van jonge kinderen werken leert de praktijk dat de opvoeding in sommige gevallen moeilijk te combineren is. Een opvoedcursus werkt preventief en dat bespaart zorg en kosten voor Jeugdhulp op de langere termijn. De cursussen worden nu niet aangeboden in Voorschoten waardoor onze inwoners daar geen gebruik van maken. Het CDA vroeg verder wederom aandacht voor behoud van zwembad Het Wedde. Het zwembad vervult een belangrijke rol in gezond ouder worden en leren zwemmen voor kinderen, maar ook als plek voor ontmoeting.