09 juli 2024

Raad stemt in met behoud en betaalbaarheid van sport

Toegang tot sport is zo belangrijk voor met name kinderen en ouderen. Kinderen leren om meer met elkaar te spelen en dat bewegen leuk en gezond is. Voor ouderen is sport belangrijk om vitaal te blijven en mensen te ontmoeten”. Dat zei CDA-raadslid Mark van Oostrum onlangs bij de bespreking van het sportaccommodatiebeleid 2024-2030 in de gemeenteraad van Voorschoten.

Het beleidsplan, waarmee de gemeenteraad instemde, moet zorgen voor betaalbare en toegankelijke sportaccommodaties. Het beleidsplan bepaalt  dat de gemeente meer garant gaat staan in het geval verenigingen moeite hebben met het dragen van de kosten. Ook wordt de gemeente hiermee eigenaar van de buitensportvelden en zodoende verantwoordelijk voor vervanging en onderhoud. Het CDA zet al lange tijd in op behoud van de accommodaties en op de goede kwaliteit daarvan. In het verkiezingsprogramma van het CDA gaf de partij aan dit een belangrijk onderwerp te vinden. Ook daarom zet het CDA hier nu vol op in: sport is gezond en verbindt. Daar horen goede voorzieningen in Voorschoten bij.

Het CDA steunde het voorstel van wethouder Schokker om de tennis- en padel-verenigingen uit te zonderen van dit beleid en hen niet te subsidiëren. Dat voorstel kreeg helaas geen steun van andere partijen in de raad. ‘De tennisverenigingen kunnen financieel hun eigen broek ophouden, die hebben geen subsidie nodig. Het CDA besteedt  dat belastinggeld liever aan accommodaties die dat het hardste nodig hebben zoals het zwembad’, aldus Van Oostrum.

Van Oostrum is wel heel tevreden dat de plannen voor onderhoud aan de atletiekbaan en kunstgrasvelden met dit plan worden voortgezet. Ook worden hiermee stappen gezet richting een nieuwe sporthal waar het CDA al jaren voor pleit.