21 juni 2024

2023: Een jaar van uitdagingen en kansen voor Zoetermeer

"2023 was een jaar met veel uitdagingen, maar we hebben ook belangrijke stappen gezet," begon David Weekenstroo, raadslid voor het CDA, zijn toespraak tijdens het resultatendebat over de jaarstukken van 2023. Hij sprak over de financiële situatie van de gemeente, de sluiting van de Mandelabrug en de toekomst van het Haga ziekenhuis.

Weekenstroo was blij dat de accountant zei dat het geld in 2023 goed was besteed. "We hebben een overschot van € 104 miljoen," zei hij. Dit komt vooral doordat sommige projecten zijn uitgesteld naar volgend jaar. "Maar dit verbergt de echte problemen, vooral in de jeugdzorg," waarschuwde hij. We moeten beter samenwerken om deze problemen op te lossen.

Sport- en cultuurverenigingen

Sport- en cultuurverenigingen zijn heel belangrijk voor de stad, zei Weekenstroo. "Ze helpen onze inwoners gezond te blijven en zorgen ervoor dat mensen elkaar ontmoeten." In 2023 heeft de gemeente extra geld gegeven via het Sportakkoord 2.0. Dit heeft al goede resultaten opgeleverd, zoals meer mensen die lid zijn geworden van sportclubs.

Samen hebben we de uitdagingen van 2023 omgezet in kansen voor de toekomst van Zoetermeer

Woningbouw: vooruitgang nodig

Weekenstroo vertelde dat de gemeente in 2023 bijna 700 nieuwe woningen heeft gebouwd. "Dit is een goede stap, maar we moeten meer doen om de woningnood op te lossen," zei hij. Hij wees erop dat projecten zoals de Entree nog steeds stilstaan en dat er snel actie nodig is. "We hebben € 49 miljoen van de overheid gekregen voor het Terra Nova-project, en we hopen snel resultaten te zien." De sluiting van de Mandelabrug was een van de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar. "De evaluatie laat zien dat er nog veel verbeteringen nodig zijn," zei Weekenstroo. Hij hoopte dat de ontwikkeling van het stationsgebied snel zou beginnen, zodat de verbinding tussen Rokkeveen en de rest van Zoetermeer weer goed wordt.

Het behouden van een volwaardig ziekenhuis was belangrijk in 2023. "We zijn blij dat we de geboortezorg hebben kunnen behouden," vertelde Weekenstroo trots. Hij bedankte de inwoners en anderen voor hun inzet om dit resultaat te bereiken. Het Haga ziekenhuis is heel belangrijk voor Zoetermeer.

Jeugdzorg: blijft een zorg

De jeugdzorg blijft een groot probleem, met oplopende kosten en weinig resultaat van eerdere maatregelen. "De kosten blijven stijgen, en we moeten dit beter onder controle krijgen," zei Weekenstroo. Hij kijkt uit naar het gesprek met aanbieders in september om nieuwe oplossingen te vinden voor de jeugdzorg.

Tot slot waarschuwde Weekenstroo voor de financiële problemen die in 2026 kunnen komen. "Hoewel de financiën voor 2023 op orde zijn, blijven de stijgende kosten in de jeugdzorg zorgwekkend," zei hij. Het CDA blijft zich inzetten voor een goede financiële toekomst voor Zoetermeer.