29 oktober 2020

Veel gedupeerden toeslagenaffaire in Zoetermeer

ZOETERMEER – Naar aanleiding van de schriftelijke vragen van raadslid Weekenstroo (CDA) is bekend geworden dat er in Zoetermeer 124 gedupeerden zijn van de toeslagenaffaire. Hiermee staat de gemeente in de top 10 met meeste gedupeerden. “Dat is heel erg hoog. Wat we nu moeten doen is hulp bieden, er zijn voor de inwoners, helemaal vanwege het onrecht dat deze mensen is aangedaan” laat het raadslid weten.

Het raadslid stelde de vragen naar aanleiding van een principeakkoord tussen de VNG en de belastingdienst over de hulp die gemeenten ouders kunnen geven die ernstig in de problemen zijn gekomen als gevolg van de toeslagenaffaire. Het raadslid Weekenstroo zegt “het is onvoorstelbaar hoe lang deze mensen door de overheid in de kou hebben moeten staan in sommige gevallen (bijna) letterlijk door huisuitzettingen. Dat kunnen we niet accepteren.”

De gemeente geeft in de beantwoording van de schriftelijke vragen aan dat de gemeentelijke dienstverlening is gebaseerd op maatwerk. Het kan gaan om hulp op het gebied van huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Het raadslid leest ook dat de gemeente nog relatief weinig respons heeft gekregen van inwoners “hij roept gedupeerden dan ook op om de gemeente om hemzelf te benaderen voor hulp. We moeten er zijn voor onze inwoners helemaal bij mensen die door het handelen van de Belastingdienst het vertrouwen in de overheid kwijt zijn.”