27 juni 2024

Grenzen stellen aan het Groen en Blauw tussen Moordrecht en Westergouwe

Aan alle inwoners van Zuidplas,

Beste inwoners van Moordrecht, Zevenhuizen, Moerkapelle en Nieuwerkerk aan den IJssel,

We hebben uw steun en support nodig!

Steun ons om de groene buffer tussen Moordrecht en Westergouwe te beschermen!

In de gemeenteraad van Zuidplas begint zich een meerderheid af te tekenen waardoor er grootschalige horeca en een kanoverhuur komt in de Groen-Blauwe zone tussen Moordrecht en Gouda.
In de afgelopen periode zijn er in Zuidplas tal van besluiten genomen waardoor onze leefomgeving in de komende jaren gaat veranderen.

Het wordt tijd om een grens te trekken! De Groen/ Blauwe buffer tussen Moordrecht en Westergouwe is belangrijk. Het is belangrijk voor dieren, planten en mensen.

In 1993 en in 2005 zijn er bij het overdragen van gronden van de gemeente Moordrecht aan Gouda duidelijke afspraken gemaakt over de groene invulling. Wij wisten toen al dat het belangrijk is voor de leefbaarheid van dit gebied om deze natuurwaarde te behouden. In diezelfde periode is ook een belangrijke overeenkomst gemaakt om Nieuwerkerk en Zevenhuizen niet direct aan elkaar te laten grenzen.

In de loop van de tijd is het steeds duidelijker geworden dat het belangrijk is de dorpskernen te laten omringen door groene zones en deze te verbinden aan natuur en recreatie. Het college en de gemeenteraad van Zuidplas dreigen nu echter een keuze te maken waardoor het belang van deze gebieden op de achtergrond raakt.

Het is belangrijk dat we de groene bufferzone behouden. Om te zorgen dat het duidelijk is dat Zuidplas zich moet houden aan de gemaakte afspraken is het belangrijk dat we onze stem laten horen. Om te voorkomen dat de Groen/ Blauwe zone verkleind wordt.

We roepen iedereen op om te komen op 2 juli a.s. om 19.30 uur in het gemeentehuis en uw stem te laten horen. Tot die tijd zijn er de volgende acties die we kunnen ondernemen:

• We roepen op om voor 1 juli 250 brieven op te sturen naar het college van B&W;
  • Kom naar de informatieavond op 29 juni, ook om 19.30 uur in het gemeentehuis;
  • Teken de petitie die we hebben opgezet op de website van de gemeente Zuidplas.

Met vriendelijke groet, namens de fracties van:

PvdA/GroenLinks Zuidplas, Martin Damen
SP Zuidplas, Jan Baas