Tweede Kamerleden Derk Boswijk (CDA) en Diederik van Dijk (SGP) presenteren vandaag hun initiatiefnota "Gegokt en Verloren". In deze nota roepen zij op tot het terugdraaien van de legalisering van online gokken in Nederland. De Wet Kansspelen op Afstand (Wet Koa) is sinds oktober 2021 van kracht en kent volgens de indieners alleen maar negatieve gevolgen.

"Het aantal gokkers is sinds de legalisering van online gokken schrikbarend toegenomen met 450.000 nieuwe gokkers, daarvan is circa 22% van de gokaccounts van jongvolwassenen". Het onlinegokbeleid heeft niet gezorgd voor extra bescherming, maar heeft juist tot veel nieuwe gokkers én verslavingen geleid. De initiatiefnemers wijzen op de verbanden tussen online gokken en financiële problemen, en tussen gokverslavingen en suïcide. Daarnaast pakken gokbedrijven hun zorgplicht onvoldoende op, waardoor gokkers te weinig worden beschermd tegen de risico’s. De initiatiefnemers willen met de voorstellen die zij doen bijdragen aan het beschermen van kwetsbare personen in de samenleving, en voorkomen dat meer potentiële gokverslaafden worden gezogen in de wereld van het online gokken. Want met het legaliseren van online gokken, hebben we juist gegokt en verloren.

De kernpunten van de initiatiefnota zijn:

• Terugdraaien van de legalisering van online gokken (Wet Koa): CDA en SGP pleiten voor een verbod op online gokken om verdere schade te voorkomen.
  • Verbod op alle gokreclames: Zowel gerichte als ongerichte reclames zouden verboden moeten worden om de verleiding tot gokken te verminderen, vergelijkbaar met het huidige reclameverbod voor tabaksproducten.
  • Aanscherping van de zorgplicht van gokbedrijven: De initiatiefnemers willen dat gokbedrijven strenger worden gecontroleerd en dat vergunningen worden ingetrokken als de zorgplicht niet wordt nageleefd.
  • Toezicht op buitenlandse gokbedrijven: Illegale buitenlandse goksites richten zich op Nederlandse gokkers en moeten harder worden aangepakt, inclusief mogelijkheden voor gedupeerden om verloren geld terug te vorderen.
  • De indieners roepen het kabinet en de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid op om de voorgestelde maatregelen zo snel mogelijk in te voeren. "

Derk Boswijk: "Gokbedrijven maken enorme winsten, maar de maatschappelijke schade is gigantisch. Ook nemen zij hun zorgplicht onvoldoende serieus. Het is onze taak om kwetsbare mensen, met name jongeren, te beschermen,

Diederik van Dijk: “Een gokverslaving is verwoestend voor mensen die ermee te maken krijgen. Zowel voor het slachtoffer, als de familie eromheen. Het is onbegrijpelijk dat het kabinet niet steviger inzet op het voorkomen en bestrijden van gokverslavingen, maar juist de markt in stand houdt. Daarom dien ik samen met het CDA een initiatiefnota in om hier steviger beleid op te ontwikkelen.”