Het CDA pleit met steun van onder andere het Nibud en de VNG, bij de Algemene Financiële Beschouwingen voor één vaste betaaldag en één vaste lastendag zodat mensen direct weten hoeveel zij in een maand kunnen uitgeven. Dit zorgt voor meer regie, omdat mensen inzicht krijgen in hoeveel geld er nog over is voor de uitgaven in de rest van de maand. Als daarvoor te weinig geld overblijft, kan dit mensen ook helpen tijdig hun uitgaven aan te passen of hulp te zoeken.

De partijen roepen de overheid op alle vormen van inkomensondersteuning, zoals toeslagen en uitkeringen, op één vaste dag in de maand uit te betalen en werkgevers op om bij de uitbetaling van salarissen zo dicht mogelijk bij die dag aan te sluiten. Daarnaast roepen zij leveranciers van vaste lasten, zoals verzekeraars, woningcorporaties en hypotheekverstrekkers en verzekeraars op om inwoners de mogelijkheid te geven zélf de incasso-dag voor afschrijving van de vast lasten te kiezen, zodat de vaste lasten de dag na het ontvangen van het totale inkomen kunnen worden afgeschreven.

“Regie op je financiën begint bij overzicht”, zegt CDA Tweede Kamerlid Inge van Dijk. “Te veel mensen komen van kleine betalingsachterstanden in grote schulden terecht. Door direct nadat het inkomen binnen is, je vaste lasten af te schrijven heb je overzicht en kun je op tijd je uitgaven aanpassen of hulp zoeken. Daarom is mijn oproep: pay first, buy later.”

De oproep van het CDA wordt gesteund door: Nibud, VNG, FinBuddy, Vaste Lasten Pakket.