CDA blij met versterken vliegveld Hoogeveen
Er is veel aan de hand in luchtvaartland. Vliegvelden sluiten, luchthavens groeien en vluchten verhuizen. Ontwikkelingen waarvan het vliegveld in Hoogeveen zou kunnen profiteren. Het CDA ging daarom een kijkje nemen.
CDA Hoogeveen steunt het Hoogeveense vliegveld al jaren maar wil graag dat er meer mee gedaan wordt voor recreatie en toerisme. In de jaren ‘60 startte het vliegveld om Philips een start- en landingsplek te geven voor haar zakenvluchten. Het kwam te liggen aan de rand van het sterk groeiende Hoogeveen op grond die voor een symbolisch bedrag van 170 euro per jaar van de gemeente werd gepacht. In de jaren daarna gebruikten vooral parachutisten en zweefvliegers het veld maar werd het ook gebruikt voor zakenvluchten, oldtimers, rondvluchten en vlieglessen. Vijftig jaar later liep de pacht af, Philips was inmiddels verdwenen en Hoogeveen was minder groot geworden dan verwacht. Dit leidde in 2008 tot een fel debat. VVD, PvdA, ChristenUnie en GroenLinks wilden van het vliegveld af. Gemeentebelangen en CDA wilden het veld behouden. Uiteindelijk werd er gekozen voor behoud, maar wel met een flinke verhoging van de pacht. Voortaan zou er meer marktconform betaald moeten worden voor de grond en de pacht zou dus in stapjes omhoog gaan naar 30.000 euro per jaar.
Nieuwe kansen
Bijna tien jaar na het debat over het voortbestaan van vliegveld Hoogeveen blijken er zich nieuwe kansen voor te doen. De uitbreiding van vliegveld Lelystad tot het kleine broertje van Schiphol heeft grote gevolgen. Zo beperken de nieuwe aanvliegroutes voor Lelystad de mogelijkheden van andere vliegvelden, bijvoorbeeld van vliegveld Teuge, waar het op een na grootste parachutistencentrum van Europa is gehuisvest. Bovendien wordt Lelystad minder aantrekkelijk en toegankelijk voor hobbyisten, bijvoorbeeld vliegers met klassieke toestellen, een groep die al jaren actief is in Hoogeveen.
Meer recreanten en toeristen
CDA-raadsleden Hetty Bouius en Peter Koekoek en kandidaat-raadslid Aaf-Tineke Bisschop brachten een werkbezoek aan vliegveld Hoogeveen en spraken met bestuursleden en de havenmeester. Er werd gesproken over kansen en over de toekomst, maar ook over problemen die er nu nog zijn. De start- en landingsbaan, met 1200 meter de langste grasbaan in Nederland, kan een opknapbeurt gebruiken. Hetzelfde geldt voor het vliegveldrestaurant, maar daar wordt al aan gewerkt. Bovendien denkt het bestuur meer ruimte nodig te hebben voor hangars en betere kampeervoorzieningen voor bijvoorbeeld zweefvliegers die een weekend willen blijven. Het CDA is blij dat er werk wordt gemaakt van het versterken van het vliegveld. Het CDA hoopt dat het vliegveld in de toekomst meer in trek zal raken bij recreanten en toeristen, ook uit de gemeente zelf.