12 juli 2024

CDA dient samen met VVD, Gemeentebelangen, SGP, en FvD voorstel in om ozb-reserve in te stellen.

Bovengenoemde partijen hebben tijdens de raadsvergadering van 11 juli een voorstel ingediend bij de jaarrekening om een ozb-reserve in te stellen. Met de ozb-reserve wordt ozb-heffing die niet is uitgegeven of geen bestemming heeft weer teruggegeven aan de inwoners. Bij het voorstel voor lage lokale lasten trekken de christendemocraten samen op met Gemeentebelangen, VVD, SGP en FvD.

CDA-fractievoorzitter Bert Otten licht toe: “In de afgelopen jaren is de ozb flink verhoogd, terwijl onze gemeente sinds 2021 telkens geld overhoudt. De algemene reserves zijn hierdoor sneller gestegen dan verwacht. Het CDA staat voor lage lokale lasten en vindt het onwenselijk om de rekening bij inwoners neer te leggen, wanneer de inkomsten uit de ozb niet uitgegeven worden en nu onbedoeld doorvloeien naar de algemene reserves. Daarom hebben we het initiatief genomen voor het invoeren van een ozb-reserve.” Ronald Klok, fractievoorzitter van de VVD ondersteunt dit voorstel. Hij geeft aan: “Als wij als gemeente niet in staat zijn om het geld uit te geven zijn wij van mening dat dit terug moet naar de inwoners. Wat ons betreft komt dit spaargeld toe tot de inwoner in plaats van de gemeente.” Aron Sieders, raadslid van Gemeentebelangen benoemt: “Gemeentebelangen heeft al vele jaren gepleit voor lage OZB lasten. Het is al helemaal niet de bedoeling om geïnd OZB-geld dat niet gebruikt wordt, op te potten. Dus als het niet nodig is, dan niet heffen”

In het amendement wordt voorgesteld om per direct een ozb-reserve in te stellen. Deze ozb-reserve wordt jaarlijks gevoed met een deel van het jaarrekeningsresultaat, waarmee een korting wordt gegeven op de ozb-aanslag in het opeenvolgende jaar. Het amendement wordt mede-ingediend door GB, VVD, SGP en FvD