14 mei 2024

CDA stelt schriftelijke vragen over 4-mei herdenkingen in de gemeente Hoogeveen

Afgelopen 4 mei hebben inwoners van de gemeente Hoogeveen op diverse plekken stilgestaan bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties daarna. Zo werden er herdenkingsbijeenkomsten georganiseerd in Hoogeveen, Hollandscheveld en Nieuwlande die van tevoren werden aangekondigd in Het Torentje. Ook op andere plekken in de gemeente vonden op 4 mei herdenkingsbijeenkomsten plaats. Deze werden echter niet vermeld op de gemeentepagina. Het CDA vindt het belangrijk dat de gemeente in Het Torentje aandacht besteedt aan 4-mei herdenkingen en stelt daarom schriftelijke vragen aan het college.

CDA-raadslid Arnold de Weerd licht toe: “De CDA-fractie vindt het goed dat de gemeente aandacht besteed aan de 4-mei herdenkingen in Hoogeveen, Hollandscheveld en Nieuwlande. Ook in Pesse heeft er een herdenking plaatsgevonden met een lezing in dorpshuis De Wenning, een stille tocht naar de begraafplaats en aansluitend een herdenkingsceremonie. Deze bijeenkomst was echter niet aangekondigd in Het Torentje. Met het oog op de huidige oorlogssituaties op ons continent en daarbuiten vinden wij als CDA-fractie het herdenken van oorlogsslachtoffers extra belangrijk. Het is dan ook van belang dat onze inwoners goed op de hoogte kunnen zijn van de herdenkingsceremonies in hun buurt. Daarom heb ik schriftelijke vragen gesteld aan het college.”

De Weerd vraagt het college of zij op de hoogte is van de herdenkingsbijeenkomst in Pesse en waarom deze bijeenkomst niet is genoemd in Het Torentje. Daarnaast vraagt De Weerd of er mogelijk nog andere bijeenkomsten niet zijn vermeld op de gemeentepagina. Tot slot verzoekt de Weerd het college om voor 2025 en daarna een inventarisatie te maken van 4-mei bijeenkomsten en die onder de aandacht te brengen bij de inwoners.