02 februari 2017

Koopzondag

Voorzitter,

Voor de 2e keer deze raadsperiode gaan we in debat over de verruiming van de winkeltijden. Ik zou bijna hetzelfde verhaal kunnen houden als de vorige keer wat het CDA betreft. Echter het voorstel vraagt toch een nadere reactie van onze kant.
Voor het CDA is het zeer de vraag of de 24/7 economie de mensen echt gelukkig maakt. De liberalisering en globalisering van de laatste decennia hebben velen ook aan het denken gezet. Je ziet duidelijk een trein die bijna tot stilstand komt. De vraag is :”wat voor samenleving wil je”.
Wij als CDA hebben ook deze keer veel input gehad van inwoners die hierover een duidelijke mening hebben. Dank daarvoor, dit helpt ons bij de meningsvorming om een weloverwogen besluit te maken.
Er zijn veel sociale argumenten te wisselen over de zondag openstelling. De Bijbelse rustdag is voor veel inwoners van Hoogeveen een groot goed. Sinds keizer Constantijn hebben we 16 eeuwen lang een rustdag. Toen niet om religieuze argumenten maar omdat men zag dat de mens dat nodig had. Hoe wil je omgaan met je cultuur?
 Wij horen ook argumenten als “het is een vrije keus voor de ondernemer om open te gaan”  Is dit wel echt zo? Moet je niet als MKB ondernemer mee om de concurrentie van het groot winkelbedrijf het hoofd te bieden? Wij vragen ons af of de initiatiefnemers ook contact hebben gehad met de centrum winkeliers hoe ze met deze wijziging van de APV om zullen gaan. Er wordt nogal verschillend op gereageerd, Noem hierbij de uitspraak van de HEMA, ik ga in januari niet open , en de mail van de heer Schomaker. Is er ook naar de resultaten van de koopzondagen in Emmen en Assen gekeken. En hoe hier ondernemers mee om gaan?
Ook denken we hierbij aan de werknemers, die straks mee moeten en zich zullen aanpassen bij de wensen van de werkgever.
Het CDA is gevoelig voor deze redenering, Gaat welvaart boven welzijn? Worden we niet gevanggenen van de vrijheid.
Voorzitter, als CDA vragen we ons wel af of mensen hier echt gelukkig van worden. Weer wordt er een stukje bescherming weg geredeneerd door de markteconomie.
Voorzitter, wij vragen ons ook af hoe de ondernemers met deze vrijheid om zullen gaan. De koopzondagen in het centrum zijn nu nog bepaald geen daverend succes, als er geen andere activiteiten bij worden georganiseerd. Als er straks zo hier en daar een winkel open is zal dit zeker niet bijdragen aan een levendig centrum. Je zou jezelf dan nog weleens in de voet kunnen schieten.
Voor ons is het nog geen uitgemaakte zaak hoe we hier over 2 weken mee om zullen gaan. Het wikken en wegen van het individuele belang en het algemene belang vinden wij een lastige opgave.

02-02-2017

Bert Otten