02 juli 2016

Motie begraven

Het CDA was mede indiener  van de motie begraven met nog zeven andere partijen. Deze motie is door wethouder Steenbergen in zijn geheel overgenomen.   Er wordt vanuit de raad op verzoek van de wethouder een werkgroep ingesteld om samen met de wethouder het begraafbeleid van de Gemeente Hoogeveen onder de loep te nemen en te verbeteren.

Motie     begraven

Datum        : 30 juni 2016

Fracties    : CDA, Gemeentebelangen, ChristenUnie, SP, PvdA, VVD

Onderwerp    : Begraafbeleid

De raad van de gemeente Hoogeveen in vergadering bijeen op 30 juni 2016,

Constateert dat:
•    Het begraafbeleid, vastgesteld in 2009, al zeven jaar van kracht is;
•    De eerste resultaten zichtbaar zijn van het, door de raad op 15 december 2011, vastgestelde “Onderzoek kostenbesparingen en efficiënter beheer van begraafplaatsen”;
•    De voorlichting over begraven nog wel eens te wensen overlaat.

Overweegt dat:
•    Naar aanleiding van maatschappelijke signalen en de (hierboven genoemde) resultaten, het een geschikt moment is om te onderzoeken of een aantal aanpassingen in het beleid of de uitvoering daarvan mogelijk is;
•    Wij daarvoor goed hebben geluisterd naar de nabestaanden en rechthebbenden van graven.

Verzoekt het college:
1.    Te komen met een voorstel voor een tariefsverlaging van de begraafrechten van tenminste 20%, per 1 januari 2017, waarbij de in 2011 vastgestelde formule voor kostendekkendheid in stand wordt gehouden;
2.    De raad te informeren over hoe het college uitvoering gaat geven aan artikel 1.3 (het verwijderen van grafbedekking) van het “Protocol werkwijze bestaande graven, urnennissen/ kelders Hoogeveen”;
3.    Te komen met een voorstel om de minimale termijnen van verlengingen zodanig aan te passen dat de administratieve druk voor de rechthebbenden en de ambtelijke organisatie wordt verlaagd, maar de jaarlijkse opzegbaarheid wel gehandhaafd blijft;
4.    Vrijwilligers, die zich willen bezig houden met het onderhoud op de begraafplaatsen te faciliteren, waarbij uitgangspunt is dat de gemeente het onderhoud op basisniveau in stand houdt;
5.    Te onderzoeken hoe de financiële problemen van rechthebbenden in de toekomst kunnen worden voorkomen en maatwerk te leveren voor de rechthebbenden die tot op heden door het aangaan van verplichtingen in verband met het uitsluitend recht tot het doen begraven,  in de financiële problemen zijn gekomen;
6.    De voorlichting rondom de aankoop van graven te verbeteren;
7.    De raad actief te informeren over de plannen voor - en voortgang van - de punten 2 tot en met 6, vóór 1 januari 2017.

En gaat over tot de orde van de dag. Bert Otten