01 juli 2016

Opnieuw aandacht voor schoolmaatschappelijk werk

Het CDA heeft het college van B&W gevraagd onderzoek te doen naar de groeiende wachtlijsten voor het schoolmaatschappelijk werk (SMW). Dit deed de partij met een motie bij de algemene beschouwingen over de gemeentebegroting. De motie kreeg steun van een groot aantal partijen in de raad. Bovendien werd de motie door wethouder Gert Vos overgenomen en dus zal deze worden uitgevoerd.

Het SMW is de poort naar zorg voor kinderen die in de problemen zijn geraakt. Schoolmaatschappelijk werkers hebben de taak om problemen bij kinderen zo snel mogelijk te zien en deze te verhelpen voordat de problemen zo groot worden dat zwaardere en dus duurdere zorg nodig wordt. Zowel het onderwijs als de politiek is sinds de start van het SMW enthousiast over de werking ervan, maar sinds begin 2015 lopen de wachtlijsten op.

Al eerder aandacht gevraagd
Een jaar geleden vroeg het CDA ook al aandacht voor de groeiende wachtlijsten. Het college zei toen dat er meer mensen ingezet zouden worden om de wachtlijsten weg te werken, maar ook nu blijken de wachtlijsten er nog te zijn. Volgens CDA-raadslid Hetty Bouius is het van groot belang dat juist bij het SMW de wachtlijsten zo kort mogelijk zijn. ‘Wachtlijsten voor zorg zijn natuurlijk nooit goed,’ zegt Bouius, ‘maar wachtlijsten bij het SMW zijn een groot probleem voor de kinderen die het nodig hebben. Juist bij het SMW is het namelijk belangrijk dat er direct gereageerd wordt als er een probleem gezien wordt. Zo niet dan kunnen de problemen zo groot worden dat het SMW ze niet meer kan oplossen en zwaardere zorg ingeschakeld moet worden. Dat is niet goed voor de kinderen en gezinnen, maar het is natuurlijk ook funest voor het betaalbaar houden van de zorg.’

Motie
In de motie vroeg het CDA om een onderzoek naar de oorzaken van de wachtlijsten en voorstellen van het college om de wachtlijsten op te lossen. Wethouder Vos onderstreepte in zijn reactie nog eens het belang van goede toegankelijkheid van het SMW voor alle kinderen. Overigens merkte hij tegelijkertijd op dat de wachtlijsten niet alleen stijgen, maar eigenlijk schommelen. Maar uiteindelijk kon de wethouder zich dus prima vinden in de motie en beloofde hij deze uit te zullen voeren. Bouius is blij met de steun voor de motie en hoopt dat er nu eindelijk een einde komt aan de wachtlijsten: 'Uiteindelijk hebben we hier als hele samenleving baat bij. Kinderen die snel uit de problemen worden geholpen, kunnen zich beter ontwikkelen en hebben betere kansen op een goed en gelukkig leven. En dat is nu juist waar we de afgelopen jaren extra op in zetten in Hoogeveen, een gemeente waarin het niet alleen goed wonen en werken, maar ook goed opgroeien is'.

01-07-2016

Hetty Bouius