04 november 2024

Visie Begroting 2025 CDA Hoogeveen

Onze visie voor de gemeente hebben we gegeven bij de kadernota.
Vandaag resten ons nog twee vragen:
- Is de begroting conform de kadernota opgesteld?
- Zien we de inbreng van het CDA bij de kadernota voldoende terug in de begroting?


Maar toch eerst nog even terug naar die visie. Wij geloven niet in een maakbare samenleving, niet door de overheid gemaakt.
Wij geloven wel in samenleving die gemaakt wordt door de mensen in die samenleving zelf.
Wij zien daarom graag een waakzame maar bescheiden overheid.
En een samenleving waarin die overheid weliswaar soms nodig is, maar waar mensen vooral ruimte krijgen om er samen iets moois van te maken.


Dan onze antwoorden op de twee vragen.


Kadernota in relatie tot de begroting
De begroting is wat ons betreft conform de kadernota opgesteld. We zijn het niet overal mee eens zijn.
Maar het democratisch genomen besluit van voor de zomer is uitgevoerd en daar hechten wij als CDA aan.
Eén specifiek punt uit de begroting waar we het natuurlijk wel mee eens zijn is de OZB-daling.
Na jarenlang knokken door het CDA is de trend van OZB-verhogingen doorbroken en dankzij ons amendement hoeven onze inwoners
volgend jaar ruim 10% minder OZB te betalen.
We zijn daar blij mee. Niet vanwege het politieke succes, maar omdat dit onze inwoners enige verlichting geeft in een tijd waarin alles alleen
maar duurder wordt.

Onze inbreng bij de kadernota
Al heel deze raadsperiode pleit het CDA voor een betrouwbare en goed functionerende overheid die doet wat zij beloofd en eerlijk is
over wat niet kan vanwege financiën of personeelsgebrek.
Zoals gezegd is een goede overheid volgens het CDA een waakzame en bescheiden overheid.
Helaas horen we nog te vaak dat de overheid als belemmering wordt ervaren.
Als het bijvoorbeeld gaat om een inwoner die een bouwvergunning aanvraagt of een ondernemer die stukloopt op regels.
In de voorliggende begroting komt dit punt niet expliciet terug en dus blijven we hier kritisch op.

Ambtelijke capaciteit
Dan het eerlijk zijn over wat niet kan. Moedeloos werden we van de talloze malen dat het college zei dat vanwege ambtelijke
capaciteit een ambitie uit de begroting niet helemaal uitgevoerd kon worden. Het leek wel of we een roepende in de woestijn
waren met onze plannen en pleidooien om bijvoorbeeld de beschikbare ambtelijke capaciteit leidend te laten zijn of ons als
gemeente te beperken tot een aantal dingen, en die goed te doen.
En moedeloos begon ik deze begroting te lezen, want leuk al die plannen, maar we komen weer in dezelfde discussie terecht.
Maar ik werd aangenaam verrast om al in de aanbiedingsbrief, als het ware,onze eigen woorden terug te lezen.
Een citaat: “door keuzes te maken in onze prioriteiten en ons te richten op de dingen goed doen in plaatst van alles tegelijk te willen doen,
verlichten we de werkdruk en zorgen we ervoor dat de organisatie efficiënt en effectief blijft functioneren”. Hier werden wij blij van.
Complimenten dat dit belangrijke zorgpunt van het CDA is gehoord en een plek heeft gekregen in de begroting.
We zullen daarom de aangehouden motie over het capaciteitsplafond niet indienen.

Voor iedereen een dak boven het hoofd
Het hebben van een betaalbare woning ziet het CDA als essentieel onderdeel van bestaanszekerheid.
Net als het college willen wij ‘bouwen, bouwen, bouwen’. Maar we bouwen veel te weinig.
We hebben tijdens de kadernota opgeroepen om een nieuwe woonwijk te onderzoeken.
Daar moet vaart mee worden gemaakt. U heeft de mogelijkheden tot woningsplitsing verruimd.
Trek dit door in mogelijkheden tot splitsing van kavels boven de 1000 m2.
En zorg dat stroperige procedures voor bouwinitiatieven worden versneld.
We willen graag later hierover met u in gesprek.


Bestaanszekerheid
Bestaanszekerheid gaat over meer dan woningbouw. We zullen in 2025 nadrukkelijk dat thema blijven agenderen.
We zullen kritisch de voortgang monitoren van het armoedebeleid, ouderenbeleid, schuldhulpverlening, arbeidsparticipatie, Jeugdzorg.

Voorzitter, nog een paar slotopmerkingen
‘Dat wat goed is, moet goed blijven’. Laten we daarop inzetten, bijvoorbeeld bij onze wegen. Wij hebben voortdurend contact met
inwoners over de kwaliteit en veiligheid van wegen en fietspaden. Onlangs hebben we daarover weer een enquête gehouden.
Op basis van wat we horen en ook zelf zien zullen we aan de bel blijven trekken, zoals over de gaten in de Schutstraat en de
Leeuweriklaan die bij de kadernota helaas niet op bijval van de raad konden rekenen.
Maar we krijgen van bezorgde inwoners en ondernemers ook te veel signalen over onveiligheid in brede zin.
Van overlast en vandalisme in winkelcentra en parken, ouderen die de straat niet meer op gaan, toenemend gebruik en openlijk dealen van drugs en ga zo maar door.
We hebben hierover onlangs schriftelijke vragen gesteld, we wachten op de beantwoording en afhankelijk daarvan komen we met een voorstel bij de begroting.
We zijn verrast dat eindelijk het openbaar toilet, naar aanleiding van onze motie, in de Hoofdstraat is opgenomen in de begroting en ook dat deze toegankelijk is.
Toegankelijkheid moet niet speciaal zijn, maar een vanzelfsprekendheid, ook voor het openbaar toilet.

Tot slot: “Door het verleden kent men het heden”. Historisch besef is van groot belang, altijd, maar zeker in deze roerige tijd waarin het verleden niet meer gekend wordt.
We hebben bij de kadernota gepleit voor aandacht voor 80 jaar bevrijding van Hoogeveen. En de hele fractie was dan ook blij om te lezen dat dit
in de begroting is opgenomen.
We willen daar een concreet punt aan toevoegen: In Noordscheschut wordt nagedacht over een
oorlogsmonument, bij ons weten is dit het enige dorp dat zo’n monument nog niet heeft.
Kunt u kijken of de gemeente hierin een rol kan spelen?

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.