08 juni 2024

Thema bijeenkomst: Samen Bouwen en Wonen

SAMEN BOUWEN EN WONEN, HOE DAN?

Op woensdag 26 JUNI 2024 organiseert het CDA Apeldoorn haar volgende themabijeenkomst. Iedereen is welkom, ook als je geen lid of betrokkenheid hebt bij onze partij. De bijeenkomst heeft de titel ‘Samen Bouwen & Wonen'. Op vele plekken in Nederland is inmiddels sprake van een wooncrisis. Maar ook van ambitie om deze op te lossen. Overal worden plannen gemaakt voor het bouwen van woningen. Voor alle doelgroepen. In de gemeente Apeldoorn moeten tot aan 2030 bijna 9.000 woningen worden gebouwd. Maar er zijn ook zorgen of we het met de huidige snelheid wel kunnen halen. Ook nu hebben we weer een mooie lijst van sprekers die allen een ander perspectief kunnen bieden. Vanuit de landelijke politiek kijken we naar plannen voor de regio, vervolgens kijken we met de woningbouwcorporaties naar de Apeldoornse situatie. Daarbij praten ook de bouwers en ontwikkelaars van Apeldoorn mee. Voldoende om een goed gesprek over te voeren.

De gratis toegankelijke bijeenkomst vindt plaats in het Denksportcentrum Apeldoorn aan de Dubbelbeek 24 in Apeldoorn. Aanvang 19.30 uur. Zaal open 19:00 uur. Na afloop is er een borrel beschikbaar.

Net als tijdens een voorgaande bijeenkomsten kiest het CDA Apeldoorn ervoor om scherpe dilemma’s tegenover elkaar te zetten. Thema’s die schuren en soms pijn kunnen doen. Ondanks grote ambities in het woondossier blijft het tekort aan woningen voor alle doelgroepen schrijnend. Regelmatig spreken we woningzoekenden die zowel in de koop- als huurmarkt niet aan bod komen.

Er zijn vele plannen in ontwikkeling. Waarbij de BSK gebieden (Binnenstad, Spoorzone en Kanaalzone) een hoofdrol spelen. Maar ook de grootschalige ontwikkelingen aan de Zuidrand van Apeldoorn zijn recent gepresenteerd. Toch maken vele mensen zich zorgen. Over de plek, over de vraag voor welke doelgroepen wordt gebouwd, of het allemaal betaalbaar blijft.

Ons tweede kamerlid Eline Vedder, woordvoerder op het dossier wonen en verantwoordelijk voor de regio komt persoonlijk naar Apeldoorn om te vertellen wat er in Den Haag gaande is in het woondossier. En waar we vragen kunnen stellen. De Apeldoornse woningcorporaties werken hard om betaalbare woningen te ontwikkelen, bouwen en verhuren. Vincent Buitenhuis van Veluwonen weet daar alles van. Projectontwikkelaars met gronden in bezit kijken naar de mogelijkheden. Maar vanuit wijken en buurten komen ook protesten tegen plannen waardoor deze in de procedure worden vertraagd. Een tegenstelling die we met elkaar moeten oplossen. Vandaar 'Samen'.

In het tweede deel van het programma is er ruimte voor een panel-discussie, waarin aan de hand van stellingen en vragen vanuit het publiek kan worden stilgestaan bij de dilemma’s, maar ook bij de oplossingen. Natuurlijk is er ook ruimte voor vragen vanuit het publiek.

Iedereen is van harte welkom vanaf 19:00 uur in het Denksport-gebouw aan de Dubbelbeek in Apeldoorn. Een kopje koffie en thee staan klaar. Het programma start om half acht en wordt onderbroken door een pauze. Omstreeks 21:30 uur eindigt het programma en is gelegenheid tot napraten met de betrokkenen en het drinken van een borrel. Aanmelden is niet verplicht maar wordt gewaardeerd. Dat kan via de contactpagina van deze website.

We verheugen ons op uw komst.