10 juni 2023

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 10

08 juni 2023: Politieke Markt

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Hans van Gerrevink: 1: "Regio Stedendriehoek Uitvoeringsagenda 2023-2030"

Samenwerken is belangrijk. Ook buiten de gemeentegrenzen. Het CDA Apeldoorn ondersteunt vanuit haar natuurlijke kernwaarden samenwerking en is gewend bruggen te bouwen en verbindingen aan te gaan. We zijn dan ook blij met het initiatief in de Regio Stedendriehoek (v/h Cleantech regio) en de ambitie die hieruit voortkomt. Een vergelijk en inspiratie werd gemaakt met Brainport Eindhoven. Een samenwerkingsverband dat bewezen meerwaarde heeft. De Regio Stedendriehoek heeft een stevige uitvoeringsagenda voor de komende jaren neergezet met over het algemeen concrete resultaten. Na de strategische agenda die in 2022 is vastgesteld is dit een prima vervolg. Als fractie zijn we wel kritisch op de kosten. Die stijgen. Vanzelfsprekend worden lonen hoger, wordt daarom alles duurder, maar we letten wel goed op of we daar voldoende voor terug krijgen voor de inwoners van Apeldoorn. Als laatste hebben we benadrukt dat de raad in positie moet blijven. Dat in elke gemeente binnen de samenwerking de raad haar kaderstellende rol kan blijven uitoefenen. Zeker in gebieden waarin regionaal en lokaal overlap of zelfs samenloop van doelen in gebieden worden genoemd. We hebben die wensen en bedenkingen kunnen meegeven aan de wethouder. 

 

2: "Jaarstukken 2022"

De gemeente moet zich jaarlijks verantwoorden over het geld en de manier waarop dat is uitgegeven. Honderden pagina's met verantwoording en overzichten gebruiken ze daarvoor. Er is een interne afdeling die daar eerst naar kijkt. Dan nog een interne controle die daarin controleert en tenslotte kijkt een externe accountant naar de stukken. Dat betekent dat we pas nu kijken naar de stukken uit 2022. Verontrustend daarbij is dat na een intensieve controle er toch een probleem is in de verantwoording. De accountant geeft een verklaring met beperkingen af. De oorzaak ligt in de wijze waarop contracten worden uitbesteed (of aanbesteed eigenlijk). In Apeldoorn werd per eind vorig jaar meer dan 20% van het personeel extern ingehuurd. Dat is voorstelbaar omdat er veel werk is en mensen lastig te vinden zijn. In de procedures hiervoor gelden duidelijke (Europese) regels. De gemeente heeft zich hier niet volledig aan gehouden. En zeker waar een gemeente een voorbeeldfunctie heeft mag dat niet gebeuren. Zeker niet als het al eerder is voorgekomen. 

Ondanks dat we als CDA Apeldoorn heel tevreden waren over de verantwoording, de cijfers een getrouw beeld geven van de stand van zaken en Apeldoorn er nu goed voor staat, is er wel reden om kritisch te zijn op de interne beheersing. We hebben de wethouder dus gevraagd de aangekondigde maatregelen ook scherp te monitoren en te voorkomen dat we volgend jaar opnieuw opmerkingen van de accountant krijgen. Daarnaast nemen we enkele zaken mee die van belang zijn in de komende behandeling van de voorjaarsnota. Kunnen we wel alles uitvoeren wat we willen. We hebben het geld wellicht, maar hebben we ook de mensen. Ook hier kijkt het CDA Apeldoorn aandachtig en scherp mee met de voorstellen die in de komende maand voorliggen. Voor nu geven we goedkeuring aan de cijfers. 

Clariska van Hoek: 1: "Actieplan preventie & gezondheid"

Complimenten van onze fractie voor dit mooie plan en de uitwerking hiervan. We zien ook dat zorg betaalbaar moet blijven. En dat er ook ingezet moet worden op preventie is meer dan logisch bij het voorkomen van gezondheidsproblemen en het betaalbaar houden van de zorg. Heel mooi dat er nu ook wetenschappelijk onderzoek is gedaan welke pleit voor een meer wijkgerichte aanpak. Onze fractie is uiteraard voor preventie en heeft omtrent laaggeletterdheid en vechtscheidingen al eerder dit jaar een motie ingediend. We zien deze punten die we belangrijk vinden terugkomen in dit plan. Laaggeletterheid en scheidingsproblematiek krijgen de aandacht en daar zijn we blij mee. Maar hoe houden we dit meetbaar? Gezondheid en welbevinden is belangrijk voor de kwaliteit van leven ook om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Dat begint bij de geboorte en mooi is dat iedereen een kans krijgt om een goede start te kunnen maken. We ondersteunen dan ook de acties die hierin beschreven staan.

We hebben wel enkele vragen over de beweging van formele naar informele zorg. Voor wat betreft de samenwerking informele en formele zorg: hoe voorkomen we dat “de beweging naar voren” te snel gaat en er te vroeg formele zorg wordt afgebouwd en informele zorg wordt ingezet. Hoe wordt er gezorgd voor een integrale aanpak. Vrijwilligers gaan de kar niet alleen trekken. In onze contacten in het veld merken we dat deze zorg leeft. Moet er niet ook een casemanager ingezet gaan worden om dit goed te begeleiden?  Dat ouderen langer thuis moeten blijven wonen is goed maar dan moet er wel voldoende hulp zijn om dit vorm te kunnen geven. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt heb ik daar wel zorg over.

Voor wat betreft het inzetten op gerichte gezondheidsinterventies/pilots in meer kwetsbare gebieden afgestemd op de specifieke kenmerken/behoeften/problematieken wordt er genoemd dat er meer problemen zijn in twee specifieke wijken waar meer longkanker voorkomt. Is er een causaal verband gevonden met roken of kan dit ook door andere omstandigheden komen? Met andere woorden hoe is dit onderzocht? kortom: Hoe gaan we dit samen met de organisaties oppakken en hoe krijgen we dit meetbaar. De wethouder heeft uitgelegd dat zij en wij hierin meegenomen gaan worden. Ze bevestigde het standpunt van het CDA (top) dat zorg ook betaalbaar moet blijven en dat dit betekent dat er meer aandacht nodig is voor preventie. Een belangrijk punt van het CDA. Voorkomen is beter dan genezen

2: "Concept activiteitenoverzicht inclusie"

Onze Alinda Fredriks mocht dit debat voorzitten. Bij het onderwerp waren vijf insprekers met goede punten over het verbeteren van de inclusie in onze gemeente. Denk bijv aan aandacht voor LHBTIQA+, Keti Koti, toegankelijkheid gebouwen, hulphond bij ernstige PTSS, bejegening etc. Omdat er tijd en aandacht voor nodig was om dit onderwerp goed recht te kunnen doen en er onvoldoende tijd was om het onderwerp met elkaar goed te kunnenbespreken wordt dit onderwerp dan ook verder behandeld na de zomervakantie. Als CDA vinden we inclusie heel belangrijk. Iedereen is van waarde en hoort erbij. Disciminatie hoort niet in onze samenleving thuis. Wordt vervolgd

3: "Jaarverslag Onafhankelijke Bezwarencommissie en actualisering Verordening behandeling bezwaarschriften"

Als inwoner van Apeldoorn kan je een klacht of een bezwaar indienen bij de gemeente over besluitvorming waar hij of zij het niet mee eens is. Door het proces van behandeling van bezwaarschriften door tussenkomst van de commissie in te richten, laat het gemeentebestuur zien dat zij de procedure zodanig in wil richten en laten verlopen, dat partijen zich serieus genomen voelen en dat ze hun standpunten optimaal voor het voetlicht hebben kunnen brengen. Dit heeft een positief effect op de acceptatie van de uitkomst van de bezwaren[1]procedure. Er wordt in deze procedure recht gedaan aan de belangen van de bezwaarde(n) en andere belanghebbenden. In de voorfase van de bezwarenprocedure wordt al jarenlang zoveel mogelijk getracht door middel van zogenaamde informele gesprekken tot oplossingen te komen. Deze gesprekken dragen bij aan de procedurele rechtvaardigheid. Na de coronaperiode worden er veel gesprekken telefonisch gedaan. Waar dit maar mogelijk is wordt naar oplossingen gezocht en waar dit mogelijk is wordt de menselijke maat toegepast

De vraag aan de raad is of opmerkingen zijn naar aanleiding van het jaarverslag en of er kan worden ingestemd met het vaststellen van de verordening behandeling bezwaarschriften Apeldoorn. We vinden het een helder en duidelijk jaarverslag. Ook staan we achter de nieuwe verordening. We zien dat mede door de toeslagenaffaire en andere maatschappelijke ontwikkelingen het belang van transparantie en heldere communicatie richting de burger steeds belangrijker wordt. Rechters zijn kritischer geworden richting overheidsinstanties en zoeken vaker de grenzen van de wet op. Daar staat het CDA voluit achter en deze ontwikkeling begrijpen we en  ondersteunen we dan ook. De gemeente anticipeert hier goed op door te evalueren en bij te sturen. We hebben vragen gesteld over welke klachten bij de Ombudsman terecht zijn gekomen en over de aandachtspunten n.a.v. het klantentevredenheidsonderzoek die steeds terug komen. Er is uitgelegd dat hier aandacht voor blijft en dat men hierop blijft monitoren.

Alinda Fredriks: "Zienswijzen verbonden partijen"

Gisteravond bespraken wij de jaarstukken en begrotingen van onze verbonden partijen. Een verbonden partij is een organisatie waarin verschillende gemeenten en soms provincies een bestuurlijk en financieel belang hebben. Een voorbeeld hiervan is Tribuut, een organisatie die voor zes gemeenten de gemeentelijke belasting int. Het is efficiënter om dit in samenwerking met andere gemeenten te doen. Op de agenda stonden 7 verbonden partijen. Namens het CDA Apeldoorn heb ik voornamelijk vragen gesteld over Lucrato en de GGD NOG. Lucrato voert, namens meerdere gemeenten, de wet sociale werkvoorziening uit en levert belangrijke inzet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De GGD NOG is de gezondheidsdienst voor 22 gemeenten in onze regio.

In het laatste deel van de avond mocht ik voorzitter zijn bij de behandeling van het concept activiteitenoverzicht inclusie. Er waren een meerdere inwoners die inspraken. Voornamelijk indrukwekkende en soms intens verdrietige verhalen over hoe zij het dagelijks leven ervaren. Ongelofelijk dapper dat er mensen zijn die hierover met de gemeenteraad in gesprek willen gaan. Het bied in ieder geval het inzicht dat, ondanks dat er al heel veel gebeurt op het gebied van inclusie, er nog werk aan de winkel is.

Martin Fransen: 1: "Bestemmingsplan Het Esse (Albaplas)"

Op een perceel nabij de Alba plas wil een initiatiefnemer een ontmoetingslandgoed realiseren primair gericht op vergaderen, trainingen en cursussen. Volgens het CDA Apeldoorn is de ontwikkeling mooi ingepast in het landschap en het groen. Het CDA kan zich vinden in deze ontwikkeling. Wel betreuren wij de forse tegenstellingen tussen omwonenden en de initiatiefnemer. Dit is soms inherent aan ruimtelijke ontwikkelingen, maar in dit geval is er in de communicatie wel erg veel mis gegaan.

2: "Herontwikkeling winkelcentrum Oranjerie"

Dit is een ingrijpende ontwikkeling. Als je kijkt naar het plan is het CDA Apeldoorn zeer enthousiast. Na sloop van de oranjerie (op dit moment al 50% leegstand) ontstaat er een mix van woningen (met name in het betaalbare segment), winkels en een hotel. Er is veel ruimte voor groen. Het wordt een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Omdat de ontwikkelaar financieel de zaken niet rond krijgt, draagt de gemeente financieel behoorlijk bij. Dit is geen automatisme maar zoals al eerder in de raad uitgesproken, als een ontwikkeling bijdraait aan het behalen van veel maatschappelijke doelen kan de gemeente financieel bijspringen. Als CDA Apeldoorn is wel aangegeven dat als de zgn. businesscase over een tijd er beter uit ziet, dat de gemeente hier dan ook van profiteert. Dit wordt meegenomen. Wij hopen dat we snel aan de slag kunnen, dat verdient deze plek!

3: "Afweging financiering Lindenhove"

Ik heb dit een duivels dilemma genoemd. De Vereniging van Eigenaren (VVE) is in zwaar weer gekomen door allerlei omstandigheden bij het verduurzamen van het gebouw Lindenhove aan de Loolaan (tegenover de Grote Kerk). Om tot een oplossing te komen gaat de gemeente een lening laten vervallen. Dus de gemeente, lees de samenleving, draait op voor de financiële gevolgen. Dit valt het CDA Apeldoorn zeer zwaar, maar er is geen alternatief. Het CDA Apeldoorn heeft wel gevraagd om een soort anti-speculatiebeding, om bij een waardestijging bij verkoop gelden naar de gemeente terug te halen. Helaas is dit praktisch niet mogelijk. Met pijn in het hart staat het CDA Apeldoorn achter het voorstel om de lening te laten vervallen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.