03 februari 2024

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 32

1 februari 2024: Politieke Markt

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Myrthe Kuiper: "Dossier Spelderholt te Beekbergen (consultatie)"

In deze consultatie wordtd het duidelijk. Het CDA Apeldoorn spreekt zich uit tegen uitbreiding villawijk Spelderholt. 13 jaar geleden stemde de CDA fractie in met de bouw van ongeveer 25 villa’s op het Landgoed Spelderholt. In ruil hiervoor zouden de oude stallen van het Pluimvee-instituut worden gesloopt en de natuur en het landschap worden hersteld. Helaas is hier behalve de woningbouw niets van terechtgekomen. Wij zien dan ook geen reden om aan een nieuw verzoek om hier weer 25 villa’s te realiseren tegemoet te komen. Vanwege waardevolle natuur en landschap op deze locatie nabij Beekbergen is het geen geschikte locatie voor meer woningbouw. Daarnaast is het gemeentelijk beleid dat er 1 à 2 woningen worden gerealiseerd als stallen worden gesloopt. In dit geval zien wij geen reden om dat op te rekken tot 50 villa’s.

Alinda Fredriks: "Vitaliteitsagenda's"

Ik mocht de avond starten met het voorzitten van de PMA over de ontwikkelingen rondom Spelderholt in Beekbergen. Ons standpunt kun je hierboven lezen. Een dossier met veel betrokkenen. De tribune zat vol en er waren een negental insprekers. Een pittige bespreking, waarbij aan het einde het lastig was om een conclusie te trekken.

Daarna was ik aanwezig bij een presentatie over onze vitaliteitsagenda’s. We willen dat al onze inwoners kunnen genieten van de plek waar zij wonen. Het doel is om te werken aan veerkrachtige wijken. Met veerkracht bedoelen wij de mogelijkheid om negatieve gebeurtenissen op te vangen. We richten ons op de korte en langere termijn. Korte termijn waarbij wij kijken wat kan er binnen een jaar gerealiseerd worden en wat is er nu nodig. Lange termijn waarbij we ons richten op de toekomst. Sommige van onze dorpen en wijken hebben al een eigen vitaliteitsagenda die al in uitvoering zijn. In de komende jaren wordt er hard gewerkt aan het realiseren van de agenda’s voor alle dorpen en wijken. Bij het opstellen van de agenda starten we met objectieve cijfers aan de hand van een monitor en we vergaren subjectieve cijfers middels een enquête, de buurtbelever. Daarna vindt er een intensief traject plaats om bewoners en organisaties te betrekken. Immers zij zijn diegene die verblijven en recreëren in een wijk of dorp en weten precies wat zij nodig hebben. Onze gebiedsmanagers spelen een belangrijke rol in het samenbrengen van partijen, inwoners en opgaven. Zij staan letterlijk in de wijk of in het dorp. De agenda’s in uitvoering vindt u op www.apeldoorn.nl/vitaliteitsagenda. Mooie voorbeelden uit de agenda voor de Dreven. De objectieve cijfers geven hieraan dat dit een fijne wijk is om te wonen. Bewoners geven aan dat veiligheid, verkeer, afval en hondenpoep hen bezighoudt. Daarnaast is de wijk wat ouder en moet de buitenruimte richting de toekomst opgeknapt en verduurzaamd worden. Een korte termijn actie is samen met Don Bosco, politie en Stimenz een aanpak te maken voor jongerenoverlast. Voor de middellange termijn werken we aan een warmtevisie, hoe koppelen we de wijk af van het gas. Daarnaast richten we ons op de lang termijn op onder andere het opknappen van de wijk en levensloopbestendige woning bouwen.

Het is goed om te zien hoe onze gemeente, samen met inwoners, werkt aan het gezond houden van onze dorpen en stad. Niet alleen voor het nu, maar ook voor later.

Hans van Gerrevink: "Voortgang Programma Energietransitie en Actieplan 2024"

In deze lang uitgestelde consultatie kwam veel bij elkaar. De stand van zaken rondom het actieplan, de zonstrategie, haalbaarheid van de doelen. Ik maak me - samen met veel raadsleden - zorgen over het effect van de maatregelen die worden uitgevoerd. Ik zie de inzet, het enthousiasme en de energie. Het effect blijft met monitoring achteraf moeilijk meetbaar. Ik maak een punt voor het focussen op die zaken die het meest effectief zijn. Creatief zijn met innovatieve oplossingen en het aanpakken en intensiveren van de problemen rondom netcongestie. Ik roep eigenlijk om herkadering, al blijft dat moeilijk als de doelen deels landelijk bepaald zijn. In de losse blokken rondom besparen, opwekken en het vernieuwen van het systeem kunnen we concrete zaken meegeven, maar het blijft een complex dossier in een sterk veranderend speelveld. Alle aandacht is hiervoor vereist. 

In het tweede deel van de avond luister ik naar een Presentatie Stand van zaken mobiliteitsdossier. Er zijn veel zaken 'onderweg' in Apeldoorn. Letterlijk en figuurlijk. Deze presentatie geeft een beeld van programma's en projecten voor nu en in de toekomst. Om het verkeer door het centrum of liever om het centrum te loodsen, de ring te verbeteren en de bereikbaarheid te behouden. Een groot aantal vragen maakt dat we als raad vragen om regelmatige updates. Het dossier dat is besproken in de week ervoor (Hertenlaan/Reeënlaan en Sprengenweg), krijgt in dit overzicht vooralsnog niet direct een passende oplossing.

Martin Fransen: "Meerjarenbeleidsplan Politie Oost Nederland 2024-2027"

Een veilig Apeldoorn is een kerntaak van de gemeente, een taak die we uitvoeren samen met de politie-eenheid Oost-Nederland, justitie en andere gemeenten. Hiervoor is goede afstemming nodig. De politie Oost-Nederland maakt een nieuw beleidsplan met de prioriteiten voor de periode 2024-2027. Wij als gemeenteraad werden in de PMA in de gelegenheid gesteld te reageren op de conceptversie. CDA Apeldoorn heeft de volgende zaken meegegeven: de doelen in het beleidsplan komen sterk overeen met de doelen van ons lokale beleid. U moet hier ondermeer denken aan bestrijding van de georganiseerde criminaliteit (ondermijning), digitale veiligheid en de veiligheid op straat in onze buurten. Wij hebben aangegeven de resultaten wat concreter verwoord te willen zien. We willen als raad graag kunnen toetsen of doelstellingen daadwerkelijk gehaald worden. Er worden voorstellen gedaan voor organisatorische aanpassingen en op welke wijze extra agenten (want die ruimte is er) worden ingezet. CDA Apeldoorn kan zich daar in vinden maar we hebben aangegeven daadwerkelijk meer agenten op straat te willen zien. Mensen moeten het gevoel hebben dat de politie dichtbij is. Dit zal in de reactie van de raad op het beleidsplan nadrukkelijker naar voren komen.

Ontwikkelkader Sprenkelaar

Centraal stond de Gebiedsvisie voor de wijk Sprenkelaar. Deze wijk ligt in het noord-oosten van Apeldoorn en wordt omringd door de wijken Anklaar, de Mheen, Osseveld en Zuidbroek. Uit onderzoek blijkt dat er in deze wijk veel uitdagingen liggen op het gebied van leefbaarheid, eenzaamheid, gezondheid, overlast en veiligheid. Deze gebiedsvisie en met name de uitvoering, moet er toe leiden dat de leefbaarheid (ook wel veerkracht genoemd) weer gaat verbeteren. Wat gaan we doen; er wordt fors ingezet op het verder vergroenen van de wijk. De openbare ruimte moet meer gaan uitnodigen om te ontmoeten. De bestaande flats worden aangepakt. In de PMA heb ik namens CDA Apeldoorn, de transformatie van de wijk Anklaar genoemd. U kent ongetwijfeld deze hele mooie ontwikkeling. Op de plekken van het zwembad de Sprenkelaar (die wordt verplaatst) zal nieuwbouw plaatsvinden. Ook het huidige ontmoetingscentrum 1005 zal een andere locatie binnen de wijk vinden. Op deze plekken kunnen we woningen toevoegen waarbij het CDA Apeldoorn heeft aangegeven vooral in te zetten op vrije sector om een evenwichtiger aanbod van woningen te krijgen, want op dit moment bestaat het zuidelijk deel voor een groot deel uit goedkope huurwoningen. We zijn als raad akkoord gegaan met de visie. CDA Apeldoorn heeft nog wel aangegeven wonen en zorg te missen en voorgesteld om dit te integreren in de visie. De uitwerking zal nadrukkelijk met bewoners plaatsvinden. We kunnen als overheid veel faciliteren maar eigen verantwoordelijk van bewoners mogen we niet vergeten. We zijn zeer benieuwd naar de verdere uitwerking, maar hebben vertrouwen in het realiseren van een mooie wijk waar mensen met veel plezier kunnen wonen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.