27 april 2024

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 42

25 April 2024: Politieke Markt en PMA plus (middag)

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Myrthe Kuiper: "Motie loodvrij hengelen"

Vislood – verbieden of niet? Het college heeft voorgesteld het vissen met loodgewichten boven de 15 gram te verbieden. We hebben een debat gehad of het vissen met loodgewichten in zijn geheel moet worden verboden. Veel vissers zijn hiertegen. Het CDA overweegt of een algeheel loodverbod daadwerkelijk een verbetering zal opleveren voor het milieu.

"Toekomstperspectief kerkelijk erfgoed en begraafplaatsen"

Het heeft lang geduurd maar er ligt een visie op de toekomst van kerken en begraafplaatsen. Het CDA is erg blij met deze inventarisatie van het religieus erfgoed in Apeldoorn. Een onderdeel van deze visie is de ladder van hergebruik. Kerkgebouwen blijven het best bewaard door ze te gebruiken, als kerk of ook met andere functies. De suggestie van de PvdA om deze kerkvisie ook te betrekken bij de vitaliteitsagenda (o.a. gericht op verbinding en ontmoeting in de wijk) steunen wij van harte.

Martin Fransen: "Functieveranderingsbeleid en wegingsmodel ruimtelijke initiatieven"

In voorjaar 2022 hebben wij als Raad de omgevingsvisie vastgesteld. Deze visie is zeer ambitieus. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld verschillende kaders vastgesteld zoals een volkshuisvestingskader (met een ambitie om veel betaalbare woningen te bouwen), stadspark Apeldoorn (met een grote groene opgave) en moeten woningen voldoen aan vele duurzaamheidseisen. CDA Apeldoorn staat achter de vele ambities, maar heeft de afgelopen 2 jaar meermalen aangegeven ons zorgen te maken over de stapeling van ambities. Met dit wegingskader wordt tegemoet gekomen aan deze zorg. Marktpartijen kunnen aan de hand van een puntensysteem keuzes maken, hetgeen de flexibiliteit en de haalbaarheid van plannen kan vergroten. Soms kan de nadruk komen te liggen op duurzaamheid en dan weer op het realiseren van goedkope woningen. Overigens is er altijd een minimale eis waar aan voldaan moet worden, het zgn. Apeldoorns peil. CDA Apeldoorn is content met dit wegingsmodel. De haalbaarheid van de broodnodige woningen wordt hiermee vergroot.

"Technische toelichting Raadsvoorstel Nieuw voor Oud"

Wij hebben als fractie al meermalen bericht over de financiële positie van de gemeente Apeldoorn. De komende jaren is er geen sprake meer van een sluitende begroting, met name omdat we minder geld krijgen van het rijk vanaf 2026.

Dit was de reden voor het CDA Apeldoorn om een tweetal moties in te dienen die uiteindelijk unaniem zijn aangenomen met als strekking dat de raad aan de hand van scenario’s keuzes wil maken en ook de dialoog wil aangaan met de samenleving. Afgelopen donderdag is de eerste stap gezet: het college heeft naast een eigen voorkeursvariant een drietal scenario’s gepresenteerd met een totale heroverweging (bezuiniging) van bijna 30 miljoen structureel. We gaan dit pakket als fractie de komende weken goed bekijken en zullen samen met onze collega’s in de raad gesprekken gaan voeren met inwoners en organisaties. Ook willen wij onze leden op 14 mei a.s. bijpraten en dilemma’s voorleggen.

Hans van Gerrevink: "Verantwoording Integraal Veiligheidsplan 2023"

In 2023 stelde de raad een nieuw Integraal Veiligheidsplan (IVP) vast voor de komende jaren. Hierin werden nieuwe strategische thema's gekozen die belangrijk zijn om te monitoren. Aan de hand van veel presentaties van de betrokken medewerkers kregen we een goed beeld van datgene wat er op die verschillende vlakken bereikt is. De getallen en resultaten zijn hoopgevend, maar juist het gevoel van veiligheid blijkt af te nemen. Dit verbindt het CDA Apeldoorn ook vooral aan het thema Sociale Kwaliteit en de dialoog die we hebben opgestart over het begrip 'subjectieve veiligheid'. Door de uitgebreide terugkoppeling was er onvoldoende tijd voor het debat en een mogelijk onderzoek naar een voorstel over het verbeteren van de subjectieve veiligheid. We hebben op een ander moment opnieuw dit gesprek ingepland, waarbij het CDA Apeldoorn een van de voortrekkers is van het veiligheidsgevoel en het ontwikkelen van veiligheidsthema's in de gemeente.