01 juni 2024

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 45

30 mei 2024: Eten met de raad, 'raadpleging inwoners en organisaties in het kader van Nieuw voor Oud'

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Vanuit de gehele fractie: " Gesprek met inwoner Nieuw voor Oud"

Afgelopen donderdag organiseerde de griffie voor de Raad een bijzondere bijeenkomst. Veel organisaties en inwoners waren uitgenodigd voor het gesprek met de fracties over de impact van de bezuinigingen vanaf 2026. Bijzonder, omdat de gesprekken al tijdens het eten informeel plaats konden vinden. Met een kennismaking, een verdieping op de achtergrond van de betrokkenen en hun inzet voor het eigen doel. Een brede vertegenwoordiging van Apeldoornse maatschappelijke organisaties, evenementen en andere instelleingen afgewisseld met geinteresseerde inwoners die deze kans ook met beide handen aangrepen.

Veel gevulde tafels, allen voorzien van één of meerdere personen met het bordje 'Volksvertegenwoordiger' voor hun neus. Tijdens het eten komt de dialoog snel op gang. Bijzondere gesprekken over vele vormen van samenwerking tussen deze organisaties en de overheid. Maar ook wat ze toevoegen aan de maatschappij; Of hoe belangrijk hun evenement of inzet is en blijft. De gesprekken werden vervolgens voortgezet in een wat meer formele politieke markt, waarin iedereen kon aanschuiven om mee te praten, begeleid door een voorzitter.

De onderwerpen waren onder andere: "Openbare ruimte & Mobiliteit", "Sociaal", "Cultuur & Sport" en "Evenementen, Citymarketing en Toerisme". Alles wat niet onder deze punten kon worden behandeld kende een brede categorie "Overig". In elke bijeenkomst werden vele argumenten aangevoerd om te gebruiken in de behandeling van het aankomende financieel perspectief aan het einde van juni. Op 13 juni a.s. wordt een raadsbrede PMA gehouden over de gesprekken die we met vele inwoners hebben gevoerd. En wat het maatschappelijk debat heeft opgeleverd. We zullen de stem van de inwoners meenemen in deze politieke markt. Maar zeker ook een CDA Apeldoorn waardige keuze maken voor de wijze waarop we begin juli de route naar de begroting van 2026 inzetten.