08 juli 2024

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 49

4 juli 2024: Raadsvergadering en financiele perspectief op 'Nieuw voor Oud'

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Martin Fransen: "Raadsvergadering"

CDA Apeldoorn heeft in de raad een motie ingediend ‘Echte participatie bij de ontwikkeling van de zuidrand’. Deze ontwikkeling gaat over de bouw van 3000 woningen, voorzieningen en een forse energieopgave gecombineerd met natuurontwikkeling. Begin april is de raad geïnformeerd over 2 mogelijke visies voor het gebied. Daarbij heeft CDA Apeldoorn al aandacht gevraagd voor participatie van met name de bewoners in het gebied. Vervolgens zijn er een viertal informatiebijeenkomsten geweest. De ongerustheid en zorgen die naar voren kwamen hebben indruk gemaakt op onze fractie.

Inmiddels heeft het college bewoners opgeroepen om persoonlijk in gesprek te gaan. Dit juichen wij toe. In de motie roepen wij echter het college op om een CDA motie uit 2022 uit te voeren. Deze unaniem aangenomen motie roept op om bij de uitwerking van de Gebiedsvisies Beemte Broekland en Klarenbeek de bewoners van het gebied daadwerkelijk mee te laten denken over een op te stellen visie en mogelijk zelf met een visie te komen.

Het uitvoeren van deze motie zien wij nog niet terug. Dit gaat verder, zoals hierboven aangegeven, dan de persoonlijke gesprekken.

De wethouder heeft aangegeven deze motie gewoon uit te voeren. Dit betekent een pas op de plaats, samen werken met de bewoners aan een gezamenlijke visie en daar de tijd voor nemen. Deze toezegging leidde er toe dat wij de motie uiteindelijk niet in stemming hebben gebracht. CDA Apeldoorn zal het proces kritisch blijven volgen.

In de lange raadsvergadering zijn daarnaast veel besluiten genomen over verschillende bestemmingsplannen en zienswijzen op samenwerkingsverbanden van de gemeente (Lucrato, GGD, Veiligheidsregio). In de avond is er ruimte voor het financieel perspectief.

Alinda Fredriks: "Zicht op het financieel perspectief Nieuw voor Oud"

In de behandeling van het financieel perspectief was door het college een nota opgesteld. Daarin werd duidelijk dat het tekort in 2026 nog niet is opgelost. Structureel meer geld kostende uitgaven zorgen voor de noodzaak van het vrijspelen van nog meer gelden. In de fractie hebben we hier uitvoerig bij stilgestaan en stelden we vier belangrijke vragen die voor ons centraal moeten staan in de visie op een financieel degelijke toekomst. Zoals de uitgangspunten van het CDA Apeldoorn ons meegeven:

1. Zijn we als organisatie wel voldoende in control over de financiën? Het audit comité toonde een noodzakelijk verbeterplan van de financiële organisatie;
  2. Hebben we wel voldoende zicht op de toekomst? Het financieel perspectief laat alleen in 2025 een sluitende begroting laat zien, terwijl daarnaast veel PM posten uit de vorige MPB die nog niet ingevuld zijn; En een stijging van “zogenaamde” onontkoombare voorstellen, die alle moeite van Nieuw voor Oud volledig teniet doen.
  3. Hebben we iedereen tijdens de participatie gehoord en serieus genomen? De uitkomsten uit de gesprekken met inwoners en organisaties. Zijn deze wel voldoende beoordeeld op mogelijke resultaten?
  4. Zijn we wel klaar om nu een besluit te nemen? Het college kondigt al een volgende Nieuw-voor-Oud ronde aan die in de MPB van dit jaar én de voorjaarsnota van 2025 moet terugkomen

Het CDA Apeldoorn is van mening dat op dit moment niet voldoende is aangetoond dat een bevestigend antwoord op al deze vragen kan worden gegeven. Daarmee is het nog niet zeker of we hier onze handtekening onder zouden willen plaatsen. De volledige beschouwingen van fractievoorzitter Alinda Fredriks kun je hier teruglezen.