15 juli 2024

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 50

11 juli 2024: 'Nieuw voor Oud'

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Afsluiting

De laatste donderdag voor het reces stond in het teken van het financieel perspectief.  De doorkijk naar de begroting van 2025 en verder is (nog) niet positief. Voor nu levert alleen 2025 een dekkende begroting op. Richting 2028 loopt het tekort op naar ruim 24 miljoen. In de afgelopen maanden heeft het college, gezamenlijk met het ambtelijk apparaat, gekeken naar waar de organisatie kansen ziet om geld te besparen. Deze voorstellen kwamen aan de orde.

Als CDA Apeldoorn hebben wij ons daarbij de volgende vraag gesteld: "Wat voor gemeente willen wij zijn voor de Apeldoornse samenleving?". Met daarbij als onderlegger: "Wat je nu opgeeft, krijg je niet zomaar terug". Voor ons waren dan ook de voorstellen die de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers raakten onaanvaardbaar. Vooral in de zorg- en welzijnssector wordt veel geleund op vrijwilligers en mantelzorgers. Als overheid verwachten wij ook steeds meer professionaliteit van diezelfde vrijwilligers en mantelzorgers. Hier hoort dan ook goede ondersteuning aan gekoppeld te zijn. Helaas haalde ons voorstel om niet te bezuinigen op de ondersteuning voor vrijwilligers en mantelzorgers het niet. Met een stemverhouding van 19 voor en 20 tegen. Onze collega’s van de SGP kwamen met een minder vergaand voorstel: wel bezuinigen, maar dan minder. Uiteindelijk hebben wij voor dit voorstel gestemd. Met daarbij de argumentatie: beter iets dan niets. Dit voorstel haalde het wel.

Ons tweede voorstel om niet te bezuinigen op de maatschappelijke stage, haalde het wel; met 27 stemmen voor en 12 tegen. We zijn blij dat dit echte CDA Apeldoorn punt is omarmd. De maatschappelijke stage is onderdeel van het lesprogramma op het voortgezet onderwijs. Tijdens de stage doen leerlingen vrijwilligerswerk. Op die manier maken zij kennis met hun leefomgeving en leveren zij een bijdrage aan de samenleving. Het gaat hierbij echt om vrijwilligerswerk en ze leren hierbij verantwoordelijkheid en ervaren hoe het is om je voor een ander in te zetten. In een schooljaar besteden ongeveer 1300 leerlingen ruim 34000 uur aan vrijwilligerswerk.  Behalve een waardevolle ervaring, levert dit ook blijvende vrijwilligers op. Des te meer reden om hier de ondersteuning op niveau te houden.

In de komende tijd zal het college verder gaan kijken naar kansen en mogelijkheden om te bezuinigen. Hierbij zal de input van organisaties en inwoners meegenomen worden. En in oktober en november presenteert het college de meerjarenbegroting. Hopelijk blijkt dan dat de nieuwe financiën een beter beeld schetsen en dat de keuzes die we moeten maken, minder ingrijpend zullen zijn.

Op de foto: Burgemeester Ton Heerts, daags na het laatste debat, sluit het politieke jaar af.