17 september 2024

'Uit de fractie' - korte kijk op de behandeling in PMA of Raadsvergadering - 52

12 september 2024: 'Politieke Markt'

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier terugkijken.

Voor de vergadering van de raadsleden kon er door iedereen worden meegeten met de raadsleden en fractievertegenwoordigers. Dat betekent dat veel inwoners bij politieke ambtsdragers aan tafel zaten en veel verhalen werden uitgewisseld, uitleg werd gegeven en vooral smakelijk werd gegeten van de hamburgers en frietjes. Ook in vega-variant! We kijken er naar uit om ook in april weer een groep inwoners te ontvangen, maar natuurlijk kun je op elk moment bij de CDA Apeldoorn fractie terecht. Neem gerust contact op.

Hans van Gerrevink: "Expertmeeting: Gemeente en AI"

De term AI (Aaaa-Ie) ofwel kunstmatige intelligentie wordt steeds vaker om ons heen benoemd. Apps die we gebruiken of websites die we bezoeken maken ook vaak gebruik van AI. Grootschalige modellen zijn in staat natuurlijke antwoorden te geven op vragen die we stellen. Waar ChatGPT de meest bekende is zijn er vele varianten die foto's, afbeeldingen, teksten, geluid of beeld kunnen genereren. Boeiend om daar een ontdekkingreis door te maken. Lilian Haak leidt het onderwerp in voorzien van een expert-mening en de rol van de gemeente. Er worden principes afgesproken binnen de gemeente over het gebruik van AI in processen.

Hans van Gerrevink: "Gebiedsvisie Beemte Broekland"

Na de inspraakronde van 5 september heb ik de week erna met velen nog contact gehad. Ondanks dat er verschillende meningen kunnen zijn blijken die over het algemeen niet zo ver van elkaar af liggen. Zorgen worden gedeeld omdat er natuurlijk nog niet volledig uitgewerkte voorstellen liggen. Over de zonneparken (waar komen die nu precies?) en het zoekgebied voor het bedrijventerrein (is dat nu echt nodig?). In deze Politieke Markt ontstaat een mooi debat waarin partijen het gesprek met elkaar voeren en standpunten stevig uitwisselen. CDA Apeldoorn en de ChristenUnie stonden aan de basis van een unaniem aangenomen motie in februari 2022. Beiden zijn van mening dat deze is uitgevoerd en dat er leerpunten zijn voor het proces in bijvoorbeeld Klarenbeek, dat nog moet komen. Het CDA Apeldoor waardeert, net als de bewoners, de handreiking die is gedaan om het aantal hectares zonneparken te verminderen naar 38 hectare in plaats van de eerder genoemde 75 hectare. Volgende week kan de gebiedsvisie naar de raad.

Alinda Fredriks: "Nota Dierenwelzijn 2025 - 2028"

Als eerste sloot ik aan bij de behandeling van de nota Dierenwelzijn. Als gemeente hebben wij een aantal wettelijk verplichte taken op het gebied van dierenwelzijn. Denk hierbij aan het zorgen voor opvang van gehouden dieren; zoals honden en katten. Maar ook het uitvoeren van een flora en fauna toets bij ontwikkelingen of verlenen van vergunningen valt hieronder. Naast tal van wettelijke taken, kiest de gemeente Apeldoorn ervoor om ook breder te kijken naar dierenwelzijn en hierop in te zetten. Een aantal speerpunten hierbij samenwerking rondom huiselijk geweld, sociale vangnetten bij armoede, educatie bij kinderboerderijen, maar ook bij de aanschaf van een nieuw huisdier en zorg dragen voor de in het wild levende dieren.

Wat het CDA Apeldoorn goed vindt aan de nota is het feit dat deze niet op zichzelf staat. Er worden goede verbanden gelegd met de andere gebieden waarin de gemeente actief is, zoals het actieplan armoede, programma veiligheid en actieplan landbouw. Waar wij wat meer moeite mee hebben is het ophogen van het jaarlijkse budget. De wethouder vraagt 135.000 euro per jaar extra. Met de aankomende bezuinigingsrondes, is het de vraag of het verstandig is nu meer geld uit te trekken voor deze nota. Dit is iets waar wij in de komende week goed over na gaan denken.

Alinda Fredriks: "Antennebeleid en Straling (Consultatie)"

Aansluitend mocht ik aanwezig zijn bij de behandeling van het antennebeleid en straling. De ontwikkelingen rondom 5G en antennes gaat razendsnel. Vaak te snel om te kunnen bevatten. Dat zag je een paar jaar terug gebeuren in onze eigen gemeente. Het bedrijf RadioLED wilde een netwerk van 5G aanleggen in onze gemeente. Hier kwamen inwoners tegen in opstand. Vragen over privacy en straling stonden hierbij centraal. Inmiddels is het plan van RadioLED van de baan. Als gemeente is er gekeken naar wat kan er beter en de wethouder heeft dan afgelopen donderdag ook toegezegd, bij nieuwe plannen altijd eerst naar de gemeenteraad te gaan. Ook blijft hij in gesprek met de diverse actiegroepen en inwoners. De vraag die afgelopen donderdag op tafel lag, was of wij een eigen antennebeleid zouden moeten opstellen als gemeente. Als CDA Apeldoorn scheppen wij graag de juiste verwachtingen. Bij het plaatsen van een antenne installatie die vergunningplicht is wordt er altijd een ruimtelijke toets uitgevoerd. Voor een groot deel van de installaties is geen vergunning nodig. Dit geld ook voor het plaatsen van small cells (5G) Als gemeente kun je een deel van deze ontwikkelingen dus niet tegenhouden. Kijkend naar andere gemeenten die wel antenne beleid hebben opgesteld, dan zie je dat dit gaat over het vastleggen van de daadwerkelijke wettelijke regels en hierbij aan te vullen op bijvoorbeeld voorkeurslocaties. Denk hierbij aan liever geen antenne installaties op monumentale panden, in drukke woonwijken of rondom scholen.  Of wij als gemeentebeleid gaan opstellen is de vraag. Voor nu lijkt hiervoor geen noodzaak te zijn.

Myrthe Kuiper: "Bibob beleid 2024"

Het CDA Apeldoorn is positief over de voorgestelde aanscherping van het bibob-beleid. De Bibob-wet geeft de gemeente de mogelijkheid om de achtergrond van bedrijven en personen met wie zij zakendoen, te screenen. Helaas is het nodig om te voorkomen dat de gemeente onbedoeld meewerkt aan bijvoorbeeld witwassen. Wel hebben wij enkele vragen gesteld over de praktijk, nu bijvoorbeeld scholen en religieuze instellingen ook als risicocategorie worden genoemd.

Myrthe Kuiper: "Coffeeshop Beleid"

Het CDA Apeldoorn staat achter het nieuwe coffeeshopbeleid. Er is meer aandacht voor verkeersoverlast en ook het vestigen van coffeeshops in woonstraten wordt beperkt. Wij hebben gevraagd of de openingstijden verder ingeperkt kunnen worden en of het vestigen van coffeeshops op bedrijventerreinen in sommige gevallen niet toegestaan moet worden.

Myrthe Kuiper: "Preventie- en handhavingsplan alcohol 2024 - 2027"

Elke 4 jaar stelt de gemeente een preventie- en handhavingsplan alcohol vast. Wij zijn positief over dit plan. De gezondheid van onze inwoners en in het bijzonder onze jongeren is een belangrijk onderwerp. Er is een uitgebreide analyse geweest van de huidige situatie en er worden verschillende voorstellen gedaan. Die voorstellen gaan bijvoorbeeld over educatie op scholen en over afspraken met sportverenigingen over het schenken van alcohol. Laten we kijken hoe we gezamenlijk met in de eerste plaats ouders, maar ook scholen en sportverenigingen stappen kunnen zetten om onze jongeren gezond op te laten groeien.