02 juni 2024

'Uit het CDA bestuur' - Van de voorzitter

14 mei 2024: ALV, Voorbereiden van keuzes

Op 14 mei jl. hebben we in Apeldoorn alweer onze tweede Algemene Ledenvergadering van dit jaar gehad. De tweede, omdat we eerder dit jaar al hebben stilgestaan bij de Europese verkiezingen die er op 6 juni aankomen. Het was mooi weer die avond, dus onze leden hadden de keuze uit allerlei leuke dingen: nog even sporten in de avondzon, een gezonde wandeling na het eten, thuis in de tuin de dag met elkaar bespreken of….naar onze ALV komen. En veel van onze leden hebben dat laatste gedaan! Niet voor het eerst, want we hebben altijd een mooie opkomst, en daar ben ik de leden dankbaar voor. Samen kunnen we de handschoen oppakken om Europa, Nederland én natuurlijk Apeldoorn fatsoenlijk te maken en houden!

Naast de huishoudelijke zaken rondom bijvoorbeeld financiën van onze afdeling, hebben we tijdens deze ALV vooral stilgestaan bij de voorbereiding van een aantal keuzes.

Allereerst voor de keuze die we allemaal op 6 juni mogen maken voor het Europese Parlement. Vanuit Apeldoorn hebben we in de eerste ALV dit jaar actief meegedacht over het CDA verkiezingsprogramma. Samen met een aantal enthousiaste leden hebben we intussen tijdens het landelijke congres geholpen met de verdere aanscherping van het programma. Tijdens deze ALV hebben we de resultaten op het congres besproken. Leuk om die lokale invloed daar direct te hebben. En als voorzitter natuurlijk ook trots op onze lokale inzet.

Daarna hebben we de leden meegenomen in de keuzes die we als bestuur en fractie maken en te maken hebben richting 2026: de gemeenteraadsverkiezingen in maart van dat jaar. Dat lijkt nog ver weg, maar wij hebben er nu al zin in!

Laatste onderdeel van de avond werd door onze fractie ingevuld. Eerder heeft onze fractie via een unaniem gesteund voorstel geregeld dat het college van burgemeester en wethouders nu al moet denken over de begroting voor 2026. In dat jaar krijgen de gemeentes, ook in het recent gepresenteerde regeerakkoord, een stuk minder geld vanuit het rijk. Maar ook dan willen we een fatsoenlijk Apeldoorn door kunnen geven.

Door nu al na te denken over hoe we na 2026 als gemeente voldoende geld hebben, wil het CDA zorgen dat we dit zo slim en goed mogelijk voor Apeldoorn en haar burgers regelen. Samen hebben we gesproken over de voorstellen waar de gemeenteraad binnenkort naar gaat kijken. We hebben de fractie mee kunnen geven wat we in onze gemeente belangrijk vinden. Maar vooral ook dat de huidige voorstellen van het college hun eigen paradepaardjes buitenschot laten, zoals bijvoorbeeld een wel erg luxe nieuw zwembad dat jaarlijks veel geld zal kosten.

Al met al een erg leuke avond, waar je merkt dat als je politiek geïnteresseerd bent, je bij het CDA via je eigen partij je stem kunt laten horen.