22 mei 2024

Inbreng extra raadsvergadering

Van ons en van de hele gemeenteraad wordt een reactie gevraagd op de Hoofdlijnennotitie Staat van Groningen.

Voorzitter, het lijkt het CDA goed om richting onze inwoners thuis of op de tribune enkele woorden te wijden aan uitleg of een poging daartoe.
Aansluitend de reactie van het CDA hierop.

De Staat van Groningen is maatregel 1 in Nij Begun.
Hij regelt een wetswijziging – het overgaan van de Tijdelijke Wet Groningen naar de Groningenwet - waarin onder meer de Staat van Groningen én het generatielange commitment van het Rijk worden vastgelegd.

De Groningenwet formuleert vier hoofddoelstellingen die betrekking hebben op schadeherstel, versterking, verduurzaming en brede welvaart. Periodiek worden deze hoofddoelstellingen vertaald in concrete tactische doelstellingen in uitvoeringsagenda's. De uitvoeringsagenda's bevatten ook de indicatoren op basis waarvan de Staat van Groningen wordt opgesteld.

De Groningenwet regelt uiteindelijk méér dan de Staat van Groningen. Het gaat nu echter alleen om het onderdeel Staat van Groningen - maatregel 1 uit Nij Begun.

De hoofddoelen zijn:
a. het op ruimhartige wijze afhandelen van aanvragen om schadevergoeding.
b. het realiseren van veiligheid voor alle inwoners van het aardbevingsgebied
c. bijdragen aan het isoleren van woningen.
d. bijdragen aan de ontwikkeling van brede welvaart in de gemeenten.

In de reactie van ons college op de Hoofdlijnennotitie geeft het college aan de formulering van de vier hoofddoelen aan te scherpen. Van harte sluit het CDA aan bij de aanscherpingen, met name de regel: “ Het gaat erom dat de overheid oog moet hebben voor de mensen en daar passend naar handelt als dat gerechtvaardigd is. Dit element missen wij in de hoofddoelstelling en wij roepen u op om de hoofddoelstelling hierop aan te passen” einde citaat.

In de voorbereiding om te komen tot deze reactie op de Hoofdlijnennotitie Staat van Groningen is veel overleg gevoerd, gezamenlijk maar ook in iedere gemeente afzonderlijk.

De kracht van deze reactie is om vooral gezamenlijk te blijven optrekken en ook zodanig gezamenlijk te reageren, al mogen er best accenten in de verschillende gemeenten naar voren worden gebracht.

Het CDA kan instemmen met de reactie van het college op de Hoofdlijnennotitie uitwerking Staat van Groningen in de Groningenwet.

Namens de CDA fractie Eemsdelte,
Aagtje A.G. Elderman-Star