24 oktober 2020

Museum als historische zolder van Delfzijl

Het voelt toch anders dan normaal, met zo’n mondkapje op. Maar gelukkig mogen we nog steeds naar binnen bij het Muzeeaquarium in Delfzijl. We lopen langs vissen, schelpen en stenen en talloze prachtige voorwerpen die herinneren aan de historie en het maritieme karakter van Delfzijl. Bij het hunebed, dat gevonden is bij Heveskes, houden we even stil, heel bijzonder dat deze vondst voor ons als volgende generatie te bewonderen is. Ook de huidige tentoonstelling over de huizen in de stijl van de Amsterdamse school is indrukwekkend. Naar het schijnt heeft de provincie Groningen na Amsterdam, de meeste gebouwen in deze karakteristieke bouwstijl. Onze nieuwe gemeente Eemsdelta, kent talloze plekken waar deze gebouwen te bewonderen zijn.

Na een half uurtje rondgelopen te hebben, arriveert directrice Cynthia Heinen en neemt ze ons mee naar een rustig plekje om over het museum te praten. We komen terecht op een hele bijzondere plek, namelijk het depot. Dat bevindt zich op de bodem van het voormalige zwembad, dat ooit tegen de dijk aan lag. Waar we vroeger onze baantjes trokken, staan nu bureaus en museumstukken die momenteel geen plekje vinden in het museum. Na een korte voorstelronde komt het gesprek al gauw op gang. Cynthia vertelt ons dat het museum een grote schat heeft, namelijk meer dan 70 vrijwilligers die met elkaar er dagelijks voor zorgen om het museum aan de gang te houden. Wij kunnen alleen maar instemmend knikken, zonder onze kostbare vrijwilligers in dit land, zijn we nergens! Verder vertelt Cynthia dat het museum eigenlijk de historische zolder is van een gemeente. Een plek waar je prachtige pronkjuwelen van vroeger terugvindt en de mooie verhalen daaromheen. Het museum wordt jaarlijks door meer dan 25.000 mensen bezocht, waarvan heel veel grootouders met hun kleinkinderen.

Natuurlijk vragen we Cynthia ook wat de uitdagingen zijn voor het museum. Ze geeft ons een paar concrete punten mee als huiswerk. Zo vertelt ze dat er ontzettende veel kennis aanwezig is binnen de musea in onze nieuwe gemeente. De professionals die er werken helpen dan ook graag met het vertellen van de historische verhalen uit dit gebied, en zorgen ervoor dat we de correcte geschiedenis documenteren. Al pratend komen we ook op de herkenbaarheid van het museum in de regio en daarbuiten. Hoe mooi zou het daarnaast zijn als we de plek waar het museum nu staat, extra aantrekkelijk kunnen maken, zodat er nog meer mensen de weg vinden naar de dijk, het Eemshotel en het Muzeeaquarium. Misschien wel met een schip dat uit de dijk steekt, waar kinderen kunnen beleven hoe het varen vroeger ging. Of toch weer terug naar de vuurtoren, die ooit zijn licht over de Eems straalde. Genoeg ideeën om de komende jaren onze regio nog aantrekkelijker te maken voor toerisme!