CDA Kamerleden vragen aandacht voor burgers en bedrijven langs de Maas
Tweede Kamerlid Martijn van Helvert (CDA) uit Susteren heeft op 4 januari jl., samen met zijn fractiegenoten Eric Ronnes (Boxmeer) en Jaco Geurts, schriftelijke vragen gesteld aan minister van Infrastructuur en Milieu over de gevolgen van de ontstane schade aan de stuw op de Maas bij Grave.
Het CDA wil nu van de minister weten wat de oorzaak van het ongeluk is, wat de gevolgen zijn voor burgers, bedrijven en de binnenvaart (kosten en hoeveelheid schepen), hoelang de stremming nog gaat duren en of er (tijdelijke) herstelplannen en noodmaatregelen in voorbereiding zijn. Daarnaast wil het CDA weten wie opdraait voor de koste, gelede schade en welke maatregelen zijn/worden genomen door Rijkswaterstaat en de Waterschappen om de gevolgschade te beperken.
Vragen van de leden Van Helvert, Geurts en Ronnes (CDA) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de stuw bij Grave.
1. Kent u de berichten ‘Grote problemen voor binnenvaart door kapotte stuw bij Grave’ en 'Laag waterpeil in de Maas kan gevaarlijk zijn voor de dijken'?
2. Is bekend hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren en wat hier voor de toekomst van geleerd kan worden?
3. Kunt u aangeven hoe groot de gevolgen zijn voor de binnenvaart, zowel in aantallen schepen als in verlies in reistijd door het moeten omvaren?
4. Kunt u aangeven in welke mate de binnenvaart hierdoor schade leidt en heeft u daarover al overleg gevoerd met de brancheorganisatie voor de binnenvaart? Zo ja, wat is daar de uitkomst van?
5. Is reeds bekend hoe lang de stremmingen zullen duren en in hoeverre is de wijze van herstel van de stuw bepalend voor de duur van de stremmingen?
6. Worden ook herstelplannen gemaakt waarbij het snelle gebruik van de Maas en het Maas-Waalkanaal (en daarmee het belang van de binnenvaart) voorop staan?
7. Zijn noodmaatregelen mogelijk waardoor het peil sneller op het gewenste niveau wordt gebracht in afwachting van een definitief herstel van de stuw?
8. Is bekend hoeveel andere bedrijven dan de binnenvaart schade oplopen door de stremmingen? Zo ja, wat is de aard en de omvang van die schade? Kunt u indien mogelijk de economische schade kwantificeren per dag?
9. Is er al een concreet beeld van de mogelijke schade aan de dijken? Zo ja, wat is dan de aard en de omvang van die schade?
10. Op welke wijze wordt er momenteel door Rijkswaterstaat en de betrokken waterschappen aan gewerkt om de schade aan de dijken te beperken of te voorkomen?
11. Hoe wordt de situatie voor de bewoners van getroffen woonboten door de waterstandsdaling door u ingeschat? Wie is verantwoordelijk voor de schade en bijbehorende kosten waar deze bewoners mee te maken krijgen?
12. Hoe beoordeelt u het feit dat betrokken gemeenten in Gelderland veel later werden geïnformeerd dan die in Brabant? Is communicatie tussen twee verschillende veiligheidsregio’s hier de oorzaak van?