05 november 2024

Inbreng begroting 2025

Allereerst onze dank voor alle inzet die er de afgelopen periode is geleverd om te komen tot de voorliggende begroting. Voor komend jaar een begroot positief saldo van maar liefst € 5 miljoen in de plus is ongekend. Dit dankzij de efficiënte wijze waarop we de huisvesting voor Oekraïense vluchtelingen geregeld hebben. De vanuit het traject ‘Ruimte voor ambities’ gerealiseerde besparingen van ongeveer € 4,5 ton komen vrijwel volledig voort uit interne maatregelen, waar onze burgers weinig van zullen merken. Maar voor de jaren na 2025 zullen we samen aan de slag moeten om keuzes te maken. Keuzes die zeker gevoeld zullen worden in onze samenleving. En dat er vanuit het Rijk de komende tijd geen meevallers zijn te verwachten is duidelijk.
Voorafgaande aan het traject ‘Ruimte voor ambities’ heeft de huidige coalitie aan het college te kennen gegeven in elk geval twee wensen te hebben. Dat is zorgen voor een MFA in Ottersum en daarnaast alles in het werk stellen om een zwembad voor Gennep te behouden. Met deze wensen is het college de afgelopen tijd aan de slag gegaan. En het is gelukt beide ambities financieel vertaald te krijgen in de voorliggende begroting. Daarmee zijn wij tevreden. Tegelijkertijd is het ook goed om te zien dat er breed draagvlak in deze raad is voor realisatie van deze ambities.
Maar met alleen de financiële vertaling van het MFA Ottersum vanaf 2026 en het zwembad vanaf 2028 in de begroting staan beide voorzieningen er nog niet. Dit vraagt zeker voor het zwembad en de daaraan gekoppelde voorzieningen om een gedegen aanpak om ervoor te zorgen dat het zwembad snel geopend kan worden. Wij zien het toegezegde voorstel en een planning graag tegemoet en vragen het college aan te geven wat er allemaal onder het project “zwembad” valt. Vooraf duidelijkheid over wat wel of niet onder het project valt is van groot belang in het kader van verwachtingenmanagement.
Kijkend naar de uitvoering van het coalitieakkoord en collegeprogramma constateren we dat het overgrote deel van de opgenomen ambities gereed is of in uitvoering is. Dat stemt ons tevreden. Op alle fronten wordt er veel werk verzet. Zeker op het gebied van woningbouw zijn er door wethouder Stevens flinke stappen gezet. Denk aan de vaststelling van de plannen voor de Heikant en Houtkade. Na 2x20 jaar praten en discussie zijn deze plannen tot besluitvorming gebracht. Dat verdient onze waardering.
Na de inzet van wethouder Pubben zal eind 2025 de uitbreiding van het KEC na veel discussie een feit zijn. Wat dan nog rest is het veiliger maken van schoolroutes.
Ook de consolidatie van het Genneperhuys lijkt komend jaar eindelijk werkelijkheid te worden afgaande op de berichten van wethouder Van Hulsteijn. En zou het er van komen: vanaf de vlonder met een fluisterbootje naar het Genneperhuys? In combinatie met de recent geopende tentoonstelling in dit oude stadhuis brengt Gennep haar historie echt tot leven.
Hebben we dan geen wensen meer als CDA. Zeker wel!
Het college werkt in alle kernen aan meerdere woningbouwplannen. Onder andere middels het zogenaamde ‘Straatje erbij’. Doorbouwen in alle kernen is van groot belang. Maar zoals wij al vaker aangegeven hebben is er voor Gennep meer nodig. Nu het bestemmingsplan voor de Heikant is vastgesteld is het wat ons betreft tijd om te starten met de voorbereidingen voor een ‘Wijk erbij’. Wij vragen het college hier naast de al lopende plannen nog deze periode mee aan de slag te gaan in alle kernen. Het kan zijn door een ontwikkelaar, maar als CDA staan we ook open om hier in het kader van actief grondbeleid mee aan de slag te gaan. Waar gaan we een nieuwe wijk bouwen of uitbreiden om te groeien naar 20.000 inwoners in 2030? Wij vragen samen met VVD en Elsss aan het college om voor de zomer met een voorstel naar de raad te komen.
Daarnaast blijven we als CDA pleiten voor een appartementencomplex voor jongeren. Een soort 2e Pageflat. Jongeren binden aan onze gemeente kan alleen als we zorgen voor voldoende betaalbare woningen. Woningen die, als het aan het CDA ligt, in eerste instantie bestemd zijn voor jeugd uit onze eigen gemeente. College maak hier a.u.b. werk van is ons verzoek. Daarnaast blijft er behoefte aan een woonzorgcomplex voor ouderen.
Daarmee komen we bij het Sociaal domein. Inmiddels gaat er zo’n € 35 miljoen van de begroting naar het sociaal domein. Dat is serieus geld, waar we kritisch op moeten zijn. We zien nog altijd een toenemende vraag naar jeugd- en ouderenzorg. Er worden andere wegen ingeslagen om de kosten hopelijk te verminderen. Maar de zekerheid dat deze aanpak effect heeft hebben we niet. Het is zaak hier meer grip op te krijgen. Als we extra investeren in project X, wat is de beoogde besparing in project Y? Beide tegelijk gaat niet. We vragen het college om ons begin komend jaar hierover meer inzicht te verschaffen, zodat we hierop kunnen sturen.
De toekomst van onze buitensportaccommodaties. Een belangrijk item dat zondermeer terug gaat komen in het tweede deel van ‘Ruimte voor ambities’. Op 18 november worden we geïnformeerd over het uitgevoerde onderzoek. Onze gemeente heeft een hoog voorzieningenniveau. Om deze voorzieningen op een aantrekkelijke wijze in stand te kunnen houden is samenwerking nodig. Gelukkig zijn er al mooie voorbeelden van samenwerking. Denk aan Spes en Vios en het jeugdvoetbal van Vitesse ’08 en SV Heijen. Als CDA zijn we van mening dat prikkels tot samenwerking ondersteund mogen worden. Stimuleren in plaats van dirigeren.
Bedrijfsterreinontwikkeling: Verrast waren we als CDA over de vraag van D66 tijdens de V-Raad die ging over of we de ontwikkeling van bedrijfsruimte de belangrijkste keuze vinden of onze middelen en capaciteit liever op andere terreinen willen inzetten. Werkgelegenheid leek hierbij wel bijna een vies woord. Als we een aantrekkelijke gemeente willen zijn om te wonen, werken en recreëren is inzet op alle drie deze terreinen wat het CDA betreft van belang. Ook onderwijs hoort hierbij. Daarom vragen we om in te blijven zetten op versterking van de positie van het Elzendaalcollege in Gennep (inmiddels Mezzo) met extra aandacht voor praktijkgericht  technisch onderwijs. 
Ten aanzien van de bedrijfsterreinontwikkeling vragen wij het college om te kijken of er op de bestaande bedrijfsterreinen mogelijkheden zijn voor beperkte uitbreiding, waaronder ook te verstaan ruimte voor dienstverlening. Verder vragen wij om te kijken naar de mogelijkheden voor revitaliseren van terreinen. Ook daardoor kan mogelijk ruimte ontstaan voor lokale bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan de Ovenberg in Milsbeek.
De inrichting van de buitenruimte bij d’n Toomp. Vanuit deze raad bestaat er een brede wens om hier versneld uitvoering aan te geven en de daarmee de eerder gedane toezegging aan Heijen in te vullen. Qua inrichting is dat wat meer dan de nu voorgestelde ‘sobere en doelmatige inrichting’. Vanwege het traject ‘Ruimte voor ambities’ gaat het college vooralsnog niet verder. Daarom vragen we samen met VVD, ELsss en SP middels een motie om extra middelen in te zetten voor de inrichting van de buitenruimte bij d’n Toomp.
Duurzaamheid: Vanuit de gemeente worden er allerlei initiatieven op het gebied van duurzaamheid opgepakt en ondersteund. Wij zijn van mening dat het goed is om als gemeente volgend te zijn in het Rijksbeleid en onze inwoners over de vanuit het Rijk geboden mogelijkheden periodiek te informeren. Deze informatieverstrekking kan beter binnen ons gemeente. Laat mensen dan zelf kijken wat voor hen binnen de mogelijkheden ligt en leg zaken vooral niet dwingend of belerend op. Niet iedereen kan of wil een elektrische auto rijden.
Dan de actie Steenbreek. Of wat platter gesteld: Het stenen wippen; stoeptegels eruit en planten erin. Dit begint echt van de grond te komen. Wij zijn onder de indruk van de positieve uitstraling die dit heeft op de Niersstraat. Wij vragen het college in overleg met de ondernemers en de BIZ te bezien of Steenbreek verder uitgerold kan worden in de Zandstraat en verder onder de aandacht gebracht kan worden van dorps- en wijkraden. Dit als vergroeningsmaatregel.
Tevens vragen wij het college om daarnaast aan de slag te gaan met de vergroening van de Spoorstraat. Dit is in het kader van het traject ‘Ruimte voor ambities’ on-hold gezet. Wat ons betreft kun je het aan de mensen die deelgenomen hebben aan alle sessies die er plaats hebben gevonden niet verkopen om nog langer niets te doen. Vandaar dat wij hiervoor een motie hebben voorbereid samen met VVD en Elsss.
Aandachtsgebieden maaibeleid. Wat het CDA betreft vragen grotere groenstroken in onze gemeente echt om frequenter maaien. Denk hierbij aan de Groene gracht en de groenstrook in de Pr. Margrietstraat. Zaai daar al slingerend eenjarige kruidenmengsels doorheen is ons verzoek. Daarnaast is ook extra inzet gevraagd voor de kruispunten in met name het buitengebied. Deze worden onvoldoende bijgehouden. Mogelijk dat Buitenwerk dit in eigen beheer kan doen.
Oud papier. Hierover is de afgelopen tijd het nodige te doen geweest. Laten we nu voor de overzichtelijkheid a.u.b. geen verdere wijzingen meer doorvoeren en de aankomende twee jaar het contract met de huidige inzamelaar netjes uitdienen. Het ophalen van oud papier met vrijwilligers op de vuilniswagen zal na 2026 waarschijnlijk tot het verleden behoren. Overal zie je deze wijze van inzameling stoppen. Wat het CDA betreft zullen we verenigingen tijdig moeten helpen met een zoektocht naar wijze van inkomsten genereren. Dat in lijn met de in juli van dit jaar aangenomen motie over afval. 
Tot slot samenwerking tussen gemeenten in de kop van Noord-Limburg. Hoe en wanneer kunnen we hier verder over spreken? Er ligt een vastgestelde nota door het college. Hoe gaan we hiermee verder? Het lijkt ons als CDA goed om de visie vanuit deze raad in het vervolgtraject in elk geval mee te nemen. En ‘last but not least’ als het gaat om bestuurlijke samenwerking: de Maasbrug tussen Gennep en Oeffelt. We lezen dat het college alle mogelijkheden aanwend om de verbreding van het fietspad voor elkaar te krijgen. Prima! Het zou goed zijn als onze burgemeester hier vanuit zijn bestuurlijk netwerk en bovenregionaal aandachtsveld inzet op blijft plegen. We kunnen het er niet bij laten zitten.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.